میراث فرهنگی ناملموس فریمان
میراث فرهنگی ناملموس فریمان

به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، درتاریخ دوازدهم آبان ماه؛ گردشگران خانوادگی به شرح ذیل: الیا سادات حسینی(عضو خردسال) سیدعلی حسینی(عضو خردسال) حمید سلاطین اسلامی(عضو ایثارگر گروه _مسئول پشتیبانی) حمیده سلاطینی اسلامیه(هنرمند نخبه) اعظم سلاطینی اسلامیه(عضو ایثار گروه _) ثمانه بابای خراسانی(عضو گروه ؛ نگارگر) فاطمه قلی زاده(عضو دانش آموزی گروه) محبوبه سلاطین اسلامی(عضو دانشجو […]

به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، درتاریخ دوازدهم آبان ماه؛ گردشگران خانوادگی به شرح ذیل:
الیا سادات حسینی(عضو خردسال)
سیدعلی حسینی(عضو خردسال)
حمید سلاطین اسلامی(عضو ایثارگر گروه _مسئول پشتیبانی)
حمیده سلاطینی اسلامیه(هنرمند نخبه)
اعظم سلاطینی اسلامیه(عضو ایثار گروه _)
ثمانه بابای خراسانی(عضو گروه ؛ نگارگر)
فاطمه قلی زاده(عضو دانش آموزی گروه)
محبوبه سلاطین اسلامی(عضو دانشجو _دانشگاه آزاد اسلامی مشهد)
احمد سلاطین اسلامی(عضو ورزشکارگروه)
استاداکرم سلاطینی اسلامیه(مدرس دانشگاه آزاد اسلامی فریمان)
استادحسن صادقی یونسی(لیدر؛مدرس دانشگاه پیام نور فریمان در رشته جغرافیا و مدیریت گردشگری)
علی هلال فریمانی(میزبان ؛ مربی کوهنوردی)
محمد مقدری فریمانی(مربی موسیقی مقامی_فریمان و مشهد)
سخنرانی کوتاه مربی و نخبه هنری موسیقی مقامی فریمان مربی ارجمند جناب محمد مقدری که دارای سوابق فعالیت در گستره استان و کشور و سایر کشوره ها هستند….
مورد توجه گردشگران خانوادگی واقع شد. وی در بیانات خود گفت:موسیقی مقامی خراسان، میراث فرهنگی ناملموس ایران است که هویت فرهنگی افرادی را نشان می‌دهد که در این منطقه زندگی می‌کنند. آن‌ها شعرهای عرفانی، تاریخی و افسانه‌ای را می‌خوانند. موسیقی آن‌ها که به “مقام” معروف است با سازهای مختلفی اجرا می‌شود. نوازندگان این منطقه به دلیل این مهارت موسیقی بسیار مشهور هستند. ساز اصلی این منطقه دوتار است. موسیقی مقامی خراسان به موسیقی بخشی نیز شناخته می‌شود.(و عملا چند قطعه از مثال ها را اجرا نمود).وی در ادامه بیانات گفت:موسیقی مقامی خراسان از طریق انتقال نسل‌به‌نسل (سینه به سینه )غنی شده است. در گذشته این موسیقی هنگام کار در مزارع توسط کشاورزان و دهقانان و چوپانان خوانده می‌شد.  وی اشاره نمود ؛هم‌چنین در مجامع خانوادگی، مراسم تشییع جنازه نیز متداول بود.
امروزه بسیاری از گروه‌های معروف که این موسیقی را جای جای ایران عزیز اجرا می‌کنندو به کشورهای مختلف و کنسرت‌های مختلف دعوت می‌شوند تا آهنگ‌های خود را اجرا کنند(استاد مقدری خاطرات سفر به مسکو و …. را برای حضار تعریف نمودند). در نتیجه به خاطر این هنر بی‌نظیر نام و شهرت ارزش‌مندی کسب کرده اند.این مدرس موسیقی مقامی به خواننده های ارزشمند شهر فریمان و برخی نوازندگان شهرستان مانند جناب سرکوهی و جناب حیدری….اشاره نمودند.
درپایان گردشگران از میزبانی شایسته و پذیرایی و استقبال و بدرقه جناب علی هلال فریمانی(پیشکسوت نیروی انتظامی و مربی کوهنوردی )قدردانی نمودند.بازدید از بخش های مختلف این مکان و شنیدن صحبت های استاد حسن صادقی یونسی  دانشور گرامی و فریمان شناس ؛در خصوص میراث ناملموس و گرفتن عکس یادگاری حسن ختام فعالیت یک روزه بود.
سایراقدامات:
بازدید از آثارتاریخی شهر فرهادگرد
دیدار و خوش آمدگویی به ملی پوش ایران(تیم والیبال نشسته) در مسابقات پارا آسیایی هانگژو کشور چین_جانباز هفتاد درصد علی رضا پورسمنانی در روستای تقی آباد

ارسال گزارش: مرکز فریمان شناسی