زمان مورد نیاز برای پروژه استقرار مدیریت یکپارچه منابع / علیرضا محمودی فرد
زمان مورد نیاز برای پروژه استقرار مدیریت یکپارچه منابع / علیرضا محمودی فرد

طبق گزارش پایگاه خبری کلام قلم، مدیریت یکپارچه منابع (Enterprise Resource Planning) که آن را به‌اختصار به‌صورت ERP ذکر می‌کنند، یک سیستم نرم‌افزاری است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای تجاری خود را از طریق یکپارچه‌سازی داده‌ها و فرآیندها، در سراسر سازمان خود، مدیریت کنند؛ ERP شامل طیف گسترده‌ای از فرآیندهای تجاری است، از […]

طبق گزارش پایگاه خبری کلام قلم، مدیریت یکپارچه منابع (Enterprise Resource Planning) که آن را به‌اختصار به‌صورت ERP ذکر می‌کنند، یک سیستم نرم‌افزاری است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای تجاری خود را از طریق یکپارچه‌سازی داده‌ها و فرآیندها، در سراسر سازمان خود، مدیریت کنند؛ ERP شامل طیف گسترده‌ای از فرآیندهای تجاری است، از جمله: حسابداری، مدیریت تولید، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت فروش و بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و ….

یکی از مواردی که در خصوص ERP باید به آن توجه شود، مدت‌زمان استقرار آن است. مدت زمان استقرار ERP به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

* حجم و پیچیدگی سازمان: سازمان‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر، زمان بیشتری برای استقرار ERP نیاز دارند.

* میزان تغییر مورد نیاز: سازمان‌هایی که نیاز به تغییر زیادی در فرآیندهای کسب و کار خود دارند، به زمان بیشتری برای استقرار ERP  نیازمندند.

* تجربه تیم استقرار: تیم‌های استقرار با تجربه، می‌توانند پروژه استقرار ERP را سریع‌تر و موثرتر انجام دهند.

به‌طور کلی، استقرار ERP برای شرکت‌های کوچک تا متوسط (SME’s) بین ۴ تا ۸ ماه طول می‌کشد؛ اما این زمان می‌تواند برای سازمان‌های بزرگ‌تر یا پیچیده‌تر، به ۱۲ ماه یا بیشتر نیز برسد.

برخی از عواملی که می‌توانند بر زمان استقرار ERP تأثیر بگذارند، عبارتند از:

– مرحله آماده‌سازی: مرحله آماده‌سازی، شامل جمع‌آوری اطلاعات، تعیین نیازها و انتخاب یک سیستم ERP مناسب است؛ این مرحله می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، به‌خصوص اگر سازمان نیاز به تغییر زیادی در فرآیندهای کسب و کار خود داشته باشد.

– مرحله طراحی: مرحله طراحی شامل طراحی فرآیندهای تجاری، پایگاه داده و گزارش‌ها است؛ این مرحله نیز می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، به‌خصوص اگر سازمان نیاز به یکپارچه‌سازی سیستم ERP با سیستم‌های موجود خود داشته باشد.

– مرحله اجرا: مرحله اجرا شامل نصب و پیکربندی سخت‌افزار و نرم‌افزار، آموزش کاربران و انتقال داده‌ها است؛ این مرحله معمولا کوتاه‌تر از مراحل دیگر است.

– مرحله آزمایش: مرحله آزمایش، شامل آزمایش عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت سیستم ERP است؛ این مرحله برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ERP، ضروری است.

– مرحله راه‌اندازی: مرحله راه‌اندازی، شامل آماده‌سازی سیستم ERP برای استفاده در محیط تولید است؛ این مرحله معمولا کوتاه‌تر از مراحل دیگر است.

سازمان‌ها باید قبل از شروع استقرار ERP، زمان مورد نیاز برای هر مرحله را تخمین بزنند و یک برنامه زمانی واقع‌بینانه ایجاد کنند.

 

نگارنده: علیرضا محمودی‌فرد- کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فنی و مهندسی آریا اندیشه صنعت اکسین

  • نویسنده : علیرضا محمودی‌فرد