برگزاری همایش «تأمین مالی در صنعت فولاد»
برگزاری همایش «تأمین مالی در صنعت فولاد»
گردهمایی و همایش «تأمین مالی در صنعت فولاد»، در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی فاینکس، توسط شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران برگزار شد

به گزارش کلام قلم به نقل از  افق تهران؛ مجتبی حمیدیان مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ایران در گردهمایی و همایش تامین مالی در صنعت فولاد با اشاره به موضوعات مهم در حوزه تامین مالی، اظهار کرد: ما با یک کسری تامین مالی در صنعت معدن و فولاد مواجه هستیم. در واقع حدود ۱۵ میلیارد دلار کسری داریم که بنده معتقدم اگر دقیق‌تر به این حوزه ورود کنیم بسته به آن که با چه cash-flow و فرصت زمانی این رقم وارد صنعت شود، هم این عدد متفاوت می‌شود و هم مهم‌تر از آن بازگشت مالی اتفاق می‌افتد و شاهد رونق خواهیم بود. طبیعتا تمامی فعالان بازار از جمله ذی نفعان آن صنعت و بازیگران بازار مالی، بورس و بانکی و … همه به دنبال حل مسائل و دغدغه‌های خود هستند.

وی گفت: اگر شرایط حوزه معادن و فولاد به درستی شناخته شود، طبیعتا مواجه‌ای که مدیران بازارهای مالی با آن خواهند داشت امکان دارد از جنسی باشد که هم مسائل صنعت را در برگرفته و حل کند و هم رونق جدی در فضاهای مالی به همراه داشته باشد.

حمیدیان اظهار کرد: زمانی که به آمارها مراجعه می‌کنیم و می‌بینیم که سهم تسهیلات زنجیره فولاد از کل تسهیلات بانک‌ها چقدر بوده، خواهیم دید این عدد حدود ۶ درصد از مجموع کل صنعت است. اگر اوراق را هم در این زمینه حساب کنیم خواهیم دید ۲ درصد شرکت‌های معدنی و ۵ درصد شرکت‌های فولادی هستند و به طور کل حدود ۶-۷ درصد از بازارهای مالی را شامل می‌شود. بنده علاقه‌مند هستم به آن دو درصد سهم معدن و شرکت‌های معدنی توجه بیشتری شود، زیرا این عرصه فضای کاری زیادی دارد.

مدیرعامل سنگ آهن مرکزی ایران ادامه داد: حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد از مجموع صادرات ما صادرات مربوط به زنجیره فولاد است. این در حالتی است که در این صنعت همه هزینه‌ها را انجام داده ایم و امروز در نقطه‌ای قرار داریم که سرمایه گذاری‌های کلیدی در صنعت را انجام نداده ایم.

وی افزود: این عدد، در صورتی که حجم سرمایه گذاری یاد شده انجام شود و یا lag سرمایه گذاری که در صنعت وجود دارد اتفاق بیافتد به شکل چشمگیری جا به جا می‌شود؛ بنابراین نصف مجموع نقش آفرینی که صنعت فولاد در اقتصاد کشور دارد، سهم از بازارهای مالی دارد.

به گفته وی، باید دید به چه صورت می‌توانیم این وضعیت را متعادل کرده تا سهم صنعت معدن و فولاد از مجموع بازارهای مالی به ۱۲- ۱۳ درصد برسد و همچنین چطور باید به افق و چشم انداز این صنعت در کل اقتصاد دست یافت.

حمیدیان ادامه داد: ما در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران که جزو صد شرکت بزرگ کشور است و قدیمی‌ترین شرکت معدنی سنگ آهن ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت معدنکاری از دهه ۵۰ محسوب می‌شود، امروز شاهد هستیم که این شرکت در بورس به دلایل مختلفی عرضه نشده و بازارهای مالی نتوانستند نقش آفرینی خود را داشته باشند و نه تنها فعالین صنعت بلکه بازار گردان‌ها و فعالین صنعت مالی نیز به چنین موضوع و اتفاقی حساس نیستند. این موضوع نشان دهنده آن است که ما هنوز در حوزه ابزارها سنتی هستیم. البته این موضوع جای کار بسیار داشته و باید چند صد شرکت بزرگ و برتر کشور حداقل بایستی در بورس باشند. این موضوع نیازمند یک مطالبه جمعی است. موضوع دیگر بحث شناخت بازیگران مختلف از معادن است.

وی تصریح کرد: این وظیفه ماست که فعالان و بازیگران صنعت و بازارهای مالی را با معادن در قالب تور و … بیشتر آشنا کنیم و باید اهمیت موضوع مشخص شود. به عنوان مثال ما یک معدنی در مجموعه معادن سنگ آهن مرکزی ایران داریم که به قیمت امروز بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارد و باید ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود تا به ماده معدنی برسد. در تلاش هستیم این رقم را تامین تا به گردش مالی این ماده معدنی دست پیدا کنیم. اما این موضوع به کندی اتفاق می‌افتد و چرخه مشکل دار ادامه پیدا می‌کند.

حمیدیان اظهار کرد: باید دید با چه سرعتی می‌توانیم این ظرفیت‌های معدنی را فعال کنیم، مثلا در حوزه معدن بدون شک با فعال‌تر شدن آن دو درصد جهشی که ایجاد می‌کند منابعی را به سمت بورس و بانک‌ها و … سرازیر کرده و همین طور در تولید و صادرات هم اثر گذار بوده و رقم چشمگیری خواهد بود. باید در ارتباط با سرعت عمل در تامین مالی فکری شود. ما باید در ساختارهای مختلف کاری کنیم که این سرعت اتفاق بیافتد. در حوزه صنعت، اگر به منابع و زیرساخت‌ها دسترسی پیدا کنیم انگاری به یک بانک یا به یک ارزش افزوده بیشتر در ظرفیت‌های منابع مالی در حال گردش در کشور دست پیدا کرده ایم و این بحث نیازمند توجه جدی‌تر است. به عنوان مثال شرکت سنگ آهن مرکزی ایران دارای ظرفیت‌های مختلفی اعم از ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و زیرساختی هست که هنوز فعال نشده اند. امروزه در کشور فقط دو تا سه ماه در سال در زیرساخت‌های حوزه برق و گاز به دلیل کمبود با مشکل و قطعی همراه هستیم. ما سال گذشته توانستیم با روش B.O.O تامین مالی و سرمایه گذاری حدود ۱۲۰۰ میلیاردی را داشته باشیم و دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی را احداث کنیم. امیدواریم امسال مشکل قطعی برق را نداشته باشیم و تقریبا همه هزینه‌ای که در این حوزه کردیم با قطع نشدن برق، در همین سال جاری بتواند بازگشت داشته باشد. بخش‌هایی از صنایع معدنی و فولادی نیاز به تامین مالی‌هایی دارند که اگر این تامین مالی‌ها به موقع انجام شود در همان یکسال می‌تواند بازگشت داشته باشد.

شایان ذکر است، همایش تخصصی تامین مالی در صنعت فولاد، اولین گردهمایی و همایش تامین مالی در صنعت فولاد بود که توسط شرکت توسعه سنگ آهن مرکزی برگزار و با استقبال خوبی روبرو شد. این گردهمایی در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ با حضور متخصصان و علاقمندان به این حوزه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و از پربازدیدترین همایش‌ها در نمایشگاه بود.