اهمیت بسته بندی در صادرات / الهام خورسند
اهمیت بسته بندی در صادرات / الهام خورسند

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری کلام قلم، امروزه بسته بندی بیش از هر موضوع دیگری برای یک صادر کننده موفق، اهمیت دارد و اهمیت آن برای بازارهای خارجی به مراتب از بازارهای داخلی بیشتر است. در واقع برای حضور در بازارهای جهانی که تعداد زیادی از تولید کنندگان، عرضه کننده کالاهای مشابهی نیز هستند، بسته بندی […]

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری کلام قلم، امروزه بسته بندی بیش از هر موضوع دیگری برای یک صادر کننده موفق، اهمیت دارد و اهمیت آن برای بازارهای خارجی به مراتب از بازارهای داخلی بیشتر است. در واقع برای حضور در بازارهای جهانی که تعداد زیادی از تولید کنندگان، عرضه کننده کالاهای مشابهی نیز هستند، بسته بندی مناسب صادراتی، یکی از اصول اساسی برای موفقیت در امر صادرات است و تولید کننده ای که به این امر توجه نداشته باشد، از دور رقابت خارج می شود. اگر بسته بندی یک محصول جذاب، موردپسند، دربرگیرنده مشخصات، معرف محصول و نیز مطابق با جنبه های روان شناختی خریداران باشد، به همان اندازه از جذب بازار بالایی برای فروش کالا برخوردار خواهد بود. همچنین درک صحیح از فعالیتهای دیگران به طراحی بسته بندی کمک می کند تا در جو و فضای روز قرار گرفته و ضمن رعایت نکات هنری به خلق آثار جدید و قابل توجه بپردازند. دو عنصر بصری و اطلاعاتی در بسته بندی، اصولا بر تصمیم گیری خرید مصرف کننده تأثیر می گذارند. عناصر بصری شامل: تصاویر، اندازه و شکل بسته هاست که بیشتر بر تصمیم گیری تأثیر می گذارند و عناصر اطلاعاتی، مربوطه به ارائه اطلاعات و فناوری های استفاده شده در بسته بندی هاست که از جنبه شناختی حائز اهمیت می باشند.از جنبه زیست محیطی، بسته بندی مناسب و مطابق استاندارد، می تواند ضایعات مواد غذایی را در محیط زیست کاهش دهد و با جلوگیری از فاسد شدن سریع و نیز نگهداری کالا، منجر به کاهش هزینه می شود. به طور مختصر دستاوردها و نتایجی که می توان با استفاده از یک بسته بندی مناسب برای ارزآوری کسب کرد، عبارتند از: کاهش هزینه حمل و نقل، افزایش درآمدهای ارزی کشور، ایجاد اشتغال، جلوگیری از وابستگی کشور به صادرات تک محصولی و … . زمانی که محصولات مشابه با نام های تجاری مختلف، از نظر کیفی به هم نزدیک می شوند، بسته، عامل مهمی در ایجاد برتری و تمایز محصول مورد نظر نسبت به محصولات مشابه،  به حساب می آید. برخی از تولیدکنندگان با توجه به نقش بسیار مهم بسته ها در فروش کالاها، بسته های خود را به گونه ای طراحی می کنند که امکان استفاده مجدد بسته، پس از مصرف محصول نیز وجود داشته باشد. مثلا ظروف شکلات و بیسکویت پس از مصرف محصول، برای نگهداری اشیاء  دیگر استفاده می شوند. اهمیت این امر از این جهت است که تأثیرات تبلیغی یک بسته تا مدت های زیادی در برابر دیدگان مصرف کنندگان باقی می ماند. نام یا علامت و یا تصویر روی بسته، نشانگر قدرت و میزان نفوذ بسته بندی و در نهایت نشان دهنده نفوذ شرکت سازنده و یا تولید کننده آن است. ضرب المثل معروف «بسته بندی، فروشنده خاموش است»، بیانگر ارتباط تنگاتنگ بسته  بندی و فروش محصول است. در واقع، بسته بندی معرف و مبلغ شرکت سازنده محصول به مشتریان بوده و هر چه این ارتباط نزدیک تر و محکم تر باشد، استقبال مخاطبان و فروش محصول افزایش خواهد یافت.

زمانی که محصولات مشابه با نام های تجاری مختلف، از نظر کیفی به هم نزدیک می شوند، بسته، عامل مهمی در ایجاد برتری و تمایز محصول مورد نظر نسبت به محصولات مشابه،  به حساب می آید. برخی از تولیدکنندگان با توجه به نقش بسیار مهم بسته ها در فروش کالاها، بسته های خود را به گونه ای طراحی می کنند که امکان استفاده مجدد بسته، پس از مصرف محصول نیز وجود داشته باشد. مثلا ظروف شکلات و بیسکویت پس از مصرف محصول، برای نگهداری اشیاء  دیگر استفاده می شوند. اهمیت این امر از این جهت است که تأثیرات تبلیغی یک بسته تا مدت های زیادی در برابر دیدگان مصرف کنندگان باقی می ماند. نام یا علامت و یا تصویر روی بسته، نشانگر قدرت و میزان نفوذ بسته بندی و در نهایت نشان دهنده نفوذ شرکت سازنده و یا تولید کننده آن است. ضرب المثل معروف «بسته بندی، فروشنده خاموش است»، بیانگر ارتباط تنگاتنگ بسته  بندی و فروش محصول است. در واقع، بسته بندی معرف و مبلغ شرکت سازنده محصول به مشتریان بوده و هر چه این ارتباط نزدیک تر و محکم تر باشد، استقبال مخاطبان و فروش محصول افزایش خواهد یافت.

مطلب مهم این است که کالاهای تولیدی باید در راستای رعایت الزامات استانداردهای ویژه برای رضایت مصرف کننده حرکت کنند و تابع سلایق فردی و معیارهای عامه پسند نیستند؛ بنابراین باید قبول کرد که بسته بندی کالا و رضایت مصرف کننده، به عنوان دو قاعده اساسی جدانشدنی از هم، رونق و افزایش فروش کالاهای تولیدی را به همراه دارد.

 نویسنده: الهام خورسند – پژوهشگر و مولف