کردستان قطب اصلی توت فرنگی کشور است/فراوری توت فرنگی مورد توجه قرار گیرد
کردستان قطب اصلی توت فرنگی کشور است/فراوری توت فرنگی مورد توجه قرار گیرد
معاون اقتصادی استاندار کردستان گفت: کردستان به لحاظ سطح کشت و ارقام تولید محصول توت فرنگی در سطح کشور و حتی منطقه حرف برای گفتن دارد و به عنوان قطب اصلی تولید این محصول شناخته شده است.

 به گزارش کلام قلم به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، حامد قادرزاده ظهر امروز در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره توت فرنگی در سنندج اظهار کرد: اگر علم برای جامعه تبدیل به پول نشود مسلما افول پیدا می‌کند

معاون اقتصادی استاندار کردستان افزود: میزان تولید توت‌فرنگی هم از نظر سطح زیرکشت و هم از لحاظ ارقام در کردستان جایگاه خوبی دارد و از سال ۱۳۶۰ تا امروز، نه تنها کل کشور بلکه کشورهای منطقه هم، کردستان را به عنوان کانون و قطب اصلی تولید توت‌ فرنگی می‌شناسند.

وی با بیان اینکه ما در کردستان در بسته‌بندی توت فرنگی مسئله و مشکل داریم، اذعان کرد: روانه بازار کردن توت فرنگی تولیدی در کردستان با مشکلات و مسائلی مواجه بوده و این نیازمند اقدامات اساسی است.

قادرزاده خاطرنشان کرد: ساختار توت‌فرنگی به صورتی است که ماندگاری زیادی ندارد از این رو باید بیشتر به موضوع و مساله فراوری این محصول توجه کرد هر چند این نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد.

معاون اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها بستری برای تجلیل از فعالین این عرصه و معرفی و شناساندن آنها به به همدیگر است، افزود: معرفی اهمیت محصول به تولیدکننده از دیگر تاثیرات برگزاری این جشنواره‌هاست.

قادرزاده اظهار کرد: توسعه گلخانه‌ها در برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اهمیت خاصی در تقویت تولید این محصول در کل سال دارد.

معاون اقتصادی استاندار کردستان افزود: اینکه گاها توت‌فرنگی برخی جاها به اسم کردستان در کشور عرضه شود به نوعی برند این محصول را تضعیف می‌کند.

وی اضافه کرد: کشور چین و ترکیه در زمینه بسته‌بندی توت فرنگی بهترین شیوه دارند که باید از این روش‌ها بهره‌گیری کنیم.

قادرزاده تاکید کرد: باید بیشتر در بخش تازه‌خوری و صنعتی توت‌فرنگی کار کنیم، چرا که این کار به رونق اقتصادی استان کمک می‌کند لذا باید از تمام ظرفیت‌ها و امکاناتی که در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف وجود دارد استفاده شود.

معاون اقتصادی استاندار کردستان اظهار کرد: رسانه‌های نوشتاری، چاپی، دیداری وبرخط و روابط عمومی‌ها هم باید به صورت تجمیعی در راستای معرفی توت‌فرنگی کردستان تلاش کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس