فن بیان در مذاکرات تجاری/الهام خورسند
فن بیان در مذاکرات تجاری/الهام خورسند

به گزارش کلام قلم، امروزه همگان از اهمیت آشنایی با اصول مذاکره آگاهند و می‌دانند که برای موفقیت در تمامی عرصه‌ها داشتن اصول ارتباطی صحیح و درک زیر و بم‌های رفتارهای انسانی می‌تواند برگ برنده هر فردی باشد. همه ما برای کسب و کار و بیزینس‌مان اهدافی اقتصادی و مالی تعریف می‌کنیم که موفقیت کسب […]

به گزارش کلام قلم، امروزه همگان از اهمیت آشنایی با اصول مذاکره آگاهند و می‌دانند که برای موفقیت در تمامی عرصه‌ها داشتن اصول ارتباطی صحیح و درک زیر و بم‌های رفتارهای انسانی می‌تواند برگ برنده هر فردی باشد. همه ما برای کسب و کار و بیزینس‌مان اهدافی اقتصادی و مالی تعریف می‌کنیم که موفقیت کسب و کارمان در گرو تحقق این اهداف است. در فضای رقابتی امروز، فروش و فروشندگی یک فعالیت رابطه محور است و افرادی در این حرفه موفق و ماندگار هستند که علاوه بر روحیات و ویژگی‌های لازم، توانایی مذاکره، درک خواسته‌های مشتری، فروش محصولات و اقناع مشتری را به بهترین نحو داشته باشند. در واقع کسب موفقیت در مذاکره تجاری به میزان دانش و مهارت ما در انجام آن بستگی دارد. یک فرد با فن بیان قوی قادر به جذب توجه مخاطبین، انتقال پیام‌های خود به ‌صورت روان و موثر و ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مخاطبان خواهد بود. با این تفاوت که از فن بیان طوری استفاده شود که تجربه مصرف محصول را زیبا جلوه دهد. همچنین بهره وری از ابعاد فن بیان مناسب در مدیریت کسب و کار و فروش محصولات، تاثیر قابل‌توجهی بر بهبود عملکرد و افزایش فروش دارد. به‌علاوهء نقش این ابعاد در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی نیز بسیار حائز اهمیت است. ناگفته نماند که هر مذاکره‌کننده ماهری چندین خصوصیت اصلی از جمله حافظه قوی، هوش بالا، فهم درست از ارتباطات انسانی، کنترل اضطراب و استرس و داشتن روحیه جستجوگر دارد که او را از سایر افراد متمایز می‌کند و بکارگیری نکات مهمی همچون لحاظ کردن تفاوت‌های فرهنگی در اصول و فنون مذاکره، گوش دادن به مسائل و نقطه نظرات طرف مقابل، حفظ مذاکرات تجاری به شیوۀ حرفه ای و مودبانه، درک پویایی معامله، خودداری از استراتژی بد «تصدیق مداوم»، نپذیرفتن پیشنهاد اول و… به ما برای مذاکره تجاری موفق کمک می کند. به‌ علاوه مذاکره‌ کننده باید بداند که قبل از شروع جلسه از طرف مقابل بپرسد که چه کسی و با چه سمتی قرار است با وی مذاکره کند. آن چه که از روند یک مذاکره موفق انتظار می رود، تامین منافع و نیل به اهداف سازمانی است. این اهداف گاهی اقتصادی، سیاسی و حتی شخصی هستند، اما ورود به یک مذاکره و موفقیت در آن، گذشته از اهداف، تا حد زیادی نیازمند مهارت در برقراری ارتباط موثر است و یادمان باشد انجام هر کاری مقدماتی لازم دارد که یکی از مقدمات اصلی برای رسیدن به یک مذاکرۀ موفق داشتن آمادگی است و بهترین مذاکره برای فروش، مذاکره‌ای است که باعث یک توافق برد-برد شود؛ یعنی درست نقطه‌ای که هم فروشنده و هم خریدار احساس کنند، معامله‌ی خوبی صورت گرفته است. بنابراین مذاکره تجاری به زبان ساده شامل هر نوع ارتباطی است که در نهایت بار مالی به‌ دنبال دارد و نیازی است که کم‌ و بیش باید همه مردم به میزانی از آن تسلط داشته باشند تا بتوانند به موفقیت‌های مالی در زندگی خود دست پیدا کنند. هر اندازه آشنایی و درک ما با مفاهیم مذاکره تجاری بیشتر باشد، شانس موفقیت در آن بیشتر خواهد بود.

الهام خورسند/ مولف، پژوهشگر و ویراستار