مصاحبه اختصاصی با معاونت آموزشی کالج بین المللی ابن سینا گرجستان جناب دکتر حمیدرضا مفتخری نائینی نژاد
مصاحبه اختصاصی با معاونت آموزشی کالج بین المللی ابن سینا گرجستان جناب دکتر حمیدرضا مفتخری نائینی نژاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم ، جناب آقای دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد مدیر مسئول محترم پایگاه خبری مصاحبه ای دوستانه و صمیمانه با مدیر عامل و نایب‌رئیس هیئت ‌مدیره شرکت پایدارکیفیت پیروز و آکادمی تخصصی PQP و معاونت آموزشی دانشگاه ابن‌سینا و رئیس واحد بین‌الملل دانشگاه Avicenna International Community College LLC […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم ، جناب آقای دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد مدیر مسئول محترم پایگاه خبری مصاحبه ای دوستانه و صمیمانه با مدیر عامل و نایب‌رئیس هیئت ‌مدیره شرکت پایدارکیفیت پیروز و آکادمی تخصصی PQP و معاونت آموزشی دانشگاه ابن‌سینا و رئیس واحد بین‌الملل دانشگاه Avicenna International Community College LLC جناب آقای دکتر حمیدرضا مفتخری داشته اند که با قلم سرکار خانم الهام خورسند گزیده ای از این مصاحبه در ادامه تقدیم نگاه سبز تان می گردد.

جناب دکتر مفتخری معزز از اینکه وقت مصاحبه‌‌‌ای با خبرگزاری ما تعیین نموده اید بسیار سپاسگزاریم.

حسینی علی آباد: جناب دکتر مفتخری به ‌عنوان نخستین سؤال لطفاً ابتدا، خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی‌تان برای ما بگویید.

مفتخری: با سلام و سپاس. حمیدرضا مفتخری نائینی نژاد هستم و بیش از بیست سال است که به عنوان مشاور، مدرس، سرممیز و نویسنده در حوزه مدیریت (کیفیت، پروژه، مالی، ایمنی، بهداشت و محیط ‌زیست) فعالیت دارم. همچنین مدیر عامل و نایب‌رئیس هیئت ‌مدیره شرکت پایدارکیفیت پیروز و آکادمی تخصصی PQP هستم و با افتخار معاون آموزشی دانشگاه ابن‌سینا و رئیس واحد بین‌الملل دانشگاه Avicenna International Community College LLC می باشم. در چهارچوب مسئولیت اجتماعی به‌عنوان محقق، نویسنده و مترجم در بیش از ۲۵ عنوان کتاب و تعدادی مقاله‌های تخصصی مشارکت داشتم و نیز رئیس کمیسیون ثابت آموزش، پژوهش و توسعه کسب و کار شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران (اتاق ایران) انجام‌ وظیفه می‌کنم. همینطور سابقه مدیریت و افتخار ارائه خدمات مشاوره مدیریت و آموزش در حوزه برنامه‌ریزی، ممیزی و ارزیابی در حوزه امور بانکی، سیویل و ساختمان، نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت، نیروگاهی، تونلی و زیرسطحی، شهرداری‌ها و پدافند غیرعامل را به بانک‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای تخصصی داشته‌ام.

حسینی علی آباد: سرممیزی سیستم‌های مدیریتی چیست و چرا سرممیزی مهم است؟

مفتخری: سرممیزی سیستم‌های مدیریتی، سطحی از توانایی برای افراد متخصص در حوزه‌های مدیریتی است که به ‌واسطه این مدرک بین‌المللی نشان داده می‌شود، این افراد می‌توانند محدوده‌های خاصی که مرتبط با استاندارد بین‌المللی می‌باشد، ممیزی نمایند.

ممیزی انواع مختلفی دارد. ممیزی اول‌شخص که بیشتر به‌عنوان ممیزی داخلی شناخته می‌شود و در آن فرد ممیز، فرایندهای داخلی سازمان خود را می‌تواند ممیزی کند، ولی امکان ممیزی کردن فرایند کاری خود را به لحاظ حرفه‌ای نخواهد داشت. ممیزی دوم ‌شخص که ممیز می‌تواند حسب درخواست کارفرما یا بهره‌بردار به جهت اطمینان از انجام فرایندها با کیفیت مطلوب و استفاده از الزامات قانونی و یا قراردادی، شرکت‌های پیمانکار و طرف قرارداد ایشان را ممیزی نماید.

در نهایت ممیزی سوم‌ شخص که ممیزان به طور رسمی از طرف یک مرجع صدور گواهی‌نامه یا Certification Body  طی یک قرارداد رسمی، سازمان یا شرکت مورد نظر را با توجه ‌به الزامات استانداردی مثل ایزو ۹۰۰۱  مورد ممیزی قرار دهند. لازم به ذکر است ممیزان مراجع صدور گواهی‌نامه حتماً باید مدارک سرممیزی مربوطه را داشته باشند تا بتوانند به‌عنوان ممیز یا سرممیز با این مراجع همکاری داشته باشند.

حسینی علی آباد: چگونه بین کارهایتان هماهنگی ایجاد می‌کنید و کدام یک را در اولویت قرار می‌دهید؟

مفتخری: حقیقتا سوالی سخت اما مهم است. اینکه بتوانیم تقدم‌ و تأخر بین کار و فعالیت‌هایمان به وجود بیاوریم، نیاز به یک برنامه‌ریزی روزانه داریم. شاید از منظر شخصی، زندگی را به شکل یک پروژه می‌بینم که زمان شروع و پایان دارد و مجموعه اهداف و برنامه‌های با هم عجین شده با یک سری فرایندها، وظایف و فعالیت‌هاست که با رعایت تقدم و تاخر می توانیم به تعالی و خودشکوفایی برسیم.

به نظرم اگردارای الگو، نظم و انضباط فردی باشیم، حتماً می‌توانیم در زندگی اجتماعی مثمرثمر واقع شویم و  نیز سرمشقی برای خود، خانواده و دیگران باشیم.

حسینی علی آباد: چگونه می‌توانیم در کسب‌وکار خود، بهره‌وری بیشتری داشته باشیم؟

مفتخری: مفهوم کسب ‌وکار واژه مهمی برای ما است. پدران ما از قدیم گفته‌اند باید عقل معاش داشته باشیم! در عصر حاضر با توجه به تغییرات شگفت‌انگیزی که در حوزه تکنولوژی شاهد هستیم، باید با ابزار علمی مدیریت کسب‌وکار و تحلیل‌های آن آشنا باشیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتماً به‌عنوان یکی از مراجع مهم از کتاب راهنمای تحلیل کسب ‌وکار (The PMI Guide to Business Analysis) که در قالب یک استاندارد تهیه شده و مورد تأیید مؤسسه استاندارد آمریکا (ANSI) قرار گرفته، بهره ببرند.

این استاندارد راهنمای جامع برای چگونگی به‌کارگیری مؤثر فرایندهای تحلیل کسب ‌وکار و شیوه مناسب اجرای تحلیل کسب ‌وکار، فارغ از حوزه کسب‌وکار یا صنعت را تشریح می‌کند.

حسینی علی آباد: آیا تا به‌حال برای پیشرفت کار و حرفه‌تان، به طور مداوم خود را به چالش کشیده‌اید؟

مفتخری: بله! در حوزه مشاوره مدیریت و همچنین ممیزی و ارزیابی، این امر طبیعی هست. یک مشاور با چالش‌هایی از جمله: کارگروهی ضعیف بین کارکنان سازمان مشاوره گیرنده، فشار برای انجام کار و حصول نتیجه که بعضاً فقط دنبال اخذ مدرک هستند نه بهبود! مدیریت زمان با توجه ریسک‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، احتمال پشتیبانی ناکافی از طرف مدیر ارشد سازمان، عدم تخصیص منابع موردنیاز جهت اجرای پروژه‌های مشاوره مدیریت، بدبینی و عدم تمایل به تغییر و … مواجه می شود.

حسینی علی آباد: در یک کلمه خودتان را چگونه توصیف می‌کنید؟

مفتخری: فردی که از تعریف و ایجاد کار درست لذت می‌برم و در ادامه دوست دارم آن کار را به‌ درستی و با کیفیت انجام دهم. همینطور از مواجه با مشکلات درس می‌گیرم و مشتاقم ‌آموخته‌هایم را در اختیار کسانی قرار دهم که به دنبال رشد و بهبود هستند.

حسینی علی آباد: چگونه می‌توان ارتباط تنگاتنگ و بیشتری بین دانشگاه و صنعت برقرار کرد؟

مفتخری: ارتباط صمیمی و اثر بخش بین دانشگاه و صنعت فقط از طریق ایجاد یادگیری و حول مهارت‌محوری در دانشگاه شکل می گیرد و از سویی تعریف فعالیت‌های دانش ‌محور در حوزه صنعت و به‌روزآوری صنعت با توجه ‌به علم روز دنیا از طریق دانشگاه میسر است.

حسینی علی آباد: به نظر شما در حیطۀ کسب‌ وکار، تخصص مهم‌تر است یا تجربه؟

مفتخری: به نظرم در حوزه کسب‌ وکار و همچنین بهبود آن، تخصص و تجربه لازم و ملزوم همدیگر هستند.

حسینی علی آباد: رضایت در حیطه شغلی شما به چه المان‌هایی وابسته است و تا چه اندازه است؟

مفتخری: رضایت شغلی در حیطه کاری ما، دقیقاً به رضایت کارفرما و سازمان‌های طرف قرارداد وابسته است. همکاران ما نه فقط در حوزه آموزش، پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌های مدیریت با سازمان‌ها و شرکت‌ها همراه هستند؛ بلکه بعد از آن هم در کنار سازمان‌ها جهت نگهداری و بهبود و به‌روزآوری سیستم، سازمان را همراهی می‌کنند.

حسینی علی آباد: از اینکه وقت گران‌بهای خود را در اختیار ما قرار دادید، بسیار متشکریم. در پایان اگر نکته و یا موضوعی مانده، برای خوانندگان بفرمایید.

مفتخری: فکر می‌کنم به ویژه در شرایط فعلی جامعه و نقش ویرانگری که تحریم‌های ظالمانه بر روی صنعت و مردم داشته است، استفاده از مشاوران خبره مدیریت و توانمند در احیای صنعت و بهبود و توسعه فضای کسب‌وکار، بسیار مهم و اساسی می‌باشد. در همین راستا عزیزان می‌توانند از مراجعی مثل فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب ‌وکار ایران اطلاعات و مشورت‌های لازم را اخذ نموده و با توجه ‌به نیاز خود، بتوانند از انجمن‌های زیر مجموعه و توانمند، استفاده کنند.