سنگ نگاره های باستانی و نقش آنها در توسعه صنعت گردشگری و اشتغال زایی روستاهای شهرستان فریمان
سنگ نگاره های باستانی و نقش آنها در توسعه صنعت گردشگری و اشتغال زایی روستاهای شهرستان فریمان

به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، از آنجایی که مبانی این آثار ارزشمند، متعلق به ایران است، بنابراین دانشگاه ها، مراکز علمی و مسوولان مربوطه باید در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهند، چرا که سنگ نگاره ها، کهن ترین مبانی خط، اندیشه و هنر ایران را به جهان معرفی می کنند و درآمدزایی […]

به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، از آنجایی که مبانی این آثار ارزشمند، متعلق به ایران است، بنابراین دانشگاه ها، مراکز علمی و مسوولان مربوطه باید در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهند، چرا که سنگ نگاره ها، کهن ترین مبانی خط، اندیشه و هنر ایران را به جهان معرفی می کنند و درآمدزایی و کارآفرینی فراوانی به دنبال خواهند داشت.

کشوری مانند قزاقستان که تنها ۷۱۹ نمونه سنگ نگاره کشف کرده است، از این راه سالیانه ۲ میلیارد دلار درآمد زایی دارد، در حالی که در ایران و در منطقه محدودی چون «تِیمَره» بیش از ۲۱ هزار نمونه کشف شده که قدمت برخی از آنها ۴۰ هزار و ۸۰۰ سال است. در غارهای لرستان نیز نمونه رنگین نگاره هایی با قدمت ۴۰ هزار سال وجود دارد که بی شک منابع خوبی برای رونق گردشگری، درآمد و اشتغال زایی به شمار می روند.

تاکنون بیش از ۵۰ هزار نمونه سنگ نگاره در ۲۴ استان کشور کشف شده اما کوچک ترین درآمدزایی از آن حاصل نشده است. متاسفانه سنگ نگاره های کشور مهجور مانده اند و هرازگاهی به دست معدن کاران و در مسیر سد و جاده سازی ها، انبوهی از آنها از میان می روند.در شهرستان فریمان بخصوص روستاهای نرگ و اقرعلیا در بخش مرکزی و روستای رزمگاه در بخش قلندرآباد بخاطر دارا بودن سنگ نگاره ها ؛نیازمند ثبت ملی بشوند و در بروشورها و سایت های گردشگری معرفی شوند.با توجه به اینکه بیشتر این آثار در روستاها پراکنده هستند، می توان از آن در جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان بهره مند شد، برای مثال از خانه های روستایی برای اقامت گردشگران استفاده و از این راه، جوانان را مشغول به کار کرد و نیز بومگردی های موجود در شهرستان را به گردشگران معرفی نمود . عملی شدن این طرح ها نیاز به حمایت دارد و نگاه ها باید به این موضوع اندیشمندانه باشد.
در تاریخ چهاردهم آبان ما “ژئو تیم”
شامل افراد مشروحه ذیل از سنگواره های شهرستان بازدید نمودند
مجتبی قادری(دهیار روستای نرگ _بخش مرکزی)
صادق توکلی فریمانی(کارشناس علوم آزمایشگاهی و پیشکسوت دامپزشکی فریمان_مربی کوهنوردی)
طوبی صادقی یونسی(دانش آموخته کارشناسی ارشددانشگاه تربیت مدرس؛رشته هنر)
رضا صادقی یونسی(دانشجوی رشته ارتباط تصویری؛دانشگاه سوره تهران)
دانشور گرامی استاد اکرم سلاطینی اسلامیه(مدرس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز فریمان)
دانشور گرامی استاد حسن صادقی یونسی(پیشکسوت و مدرس رشته جغرافیا و مدیریت گردشگری پیام نور فریمان)
احمد صالحی نژاد (دهیار روستای اقر علیا _بخش مرکزی)
*نتایج تحقیقات:
وجود آب فراوان، شکار و شرایط مناسب برای شکار همچنین وجود گدارها و دره‌های ژرف و قیف‌گونه، نخستین ابزارهای شکار، وجود غارها؛ لاشه‌سنگ‌های تیز و بومگاه‌های مناسب در گذشته‌های دور این گستره را به مکانی برای زیست و استقرار کانون انسانی (در شهرستان فریمان) تبدیل کرده بود.
بیشترین فراوانی نقش سنگ‌نگاره‌ها در شهرستان فریمان نقش بزکوهی است که با طرح، سبک و در اندازه‌های گوناگون به شیوه‌ی کوبشی بر دیواره‌ی کوها و دره‌های برروی صخره های نگاشته شده است. نقش بز کوهی در نزد ایرانیان باستان نمادی از یک فرشته است که در زمان سختی‌ها ازسوی خدا به یاری انسان می‌شتابد.
بعضا نمادهای مانند شتر دوکوهانه و …تفسیرهای دیگری دارند که در قسمت های بعد به آن می پردازیم.

****
در این ترددها در نواحی کوهستانی با هزینه شخصی و وسیله نقلیه شخصی آسیب های فراوان و پنچری در مسیر و ….بخاطر صعب العبور بودن و سنگلاخی بودن جزء تنگناهای پژوهش محسوب می گردد.
گزارش ارسالی:  دکتر حسن صادقی یونسی – آبان ۱۴۰۲