بازدید از توان های محیطی و سیمای فیزیکی و کالبدی روستای کردینه(گردشگری کشاورزی)
بازدید از توان های محیطی و سیمای فیزیکی و کالبدی روستای کردینه(گردشگری کشاورزی)

به گزارش کلام قلم، حجت الاسلام و المسلمین سید  فاطمی و خانم مهندس  زهرا سادات رباط جزی با مساعدت اعضای محترم خانواده طراحی و راهنمایی بازدید یکروزه فضای جغرافیایی روستای کردینه را  عهده دار بودند ؛” ژئو تیم” ما(حسن صادقی یونسی _ پژوهشگر جغرافیا _اکرم سلاطینی اسلامیه_مدرس حقوق) ساعت ۵ صبح از شهر فریمان حرکت […]

به گزارش کلام قلم، حجت الاسلام و المسلمین سید  فاطمی و خانم مهندس  زهرا سادات رباط جزی
با مساعدت اعضای محترم خانواده طراحی و راهنمایی بازدید یکروزه فضای جغرافیایی روستای کردینه را  عهده دار بودند ؛” ژئو تیم” ما(حسن صادقی یونسی _ پژوهشگر جغرافیا _اکرم سلاطینی اسلامیه_مدرس حقوق) ساعت ۵ صبح از شهر فریمان حرکت نمود.
در مجاورت” پمپ بنزین طرقبه” جلسه معارفه و آخرین تبادل نظر صورت گرفت. استاد دکتر رحیمی پرانرژی تر از همیشه از حضورش در سالگرد شهید مطهری(ره) در فریمان به همراه جانبازان نابینا(با دوچرخه دونفره)در مراسم فریمان گفت…از مصاحبه های پر محتوای علمی اش با رادیو در خصوص حرکت تاریخی” ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع)”….من و مهندس سلیمانی(اصالتا از خوزستان و همسرشان خانم زارع اصالتا از شیراز) به دقت گوش می دادیم.
مسیر دسترسی به روستا و منطقه زیبای کردینه از انتهای طرقدر شروع می‌شود.
با عبور از حاشیه رودخانه و ارتفاعات پوشیده از گل و گیاه و سنگ های شیل های زیبا امتداد می‌یابد.
اما از آنجایی که ارتفاع روستای کردینه بالاتر از روستاهای اطراف است.
مسیر آن از  با شیبی ملایم و از کنار درختان و با چشم‌اندازی بسیار زیبا در حاشیه یالها و گردهای سنگی عبور می‌کند.
اگر جاده خاکی بعد از دهبار که با تابلو نارنجی مشخص است را تا پایین رودخانه ادامه دهیم به روستای کردینه
سرسبز(بدون برق و  بدون دسترسی به اینترنت) می‌رسیم.
مسیر دسترسی به کردینه  به قدری زیبا است که در حین حرکت، هدف و مقصد نهایی را گاه فراموش می‌کنید و غرق در زیبایی‌های جهان اطرافتان می‌شوید. خصوصا عملکرد گلسنگ ها…
به خصوص اگرهم سفرتان از رشته های مختلف و طیف های سنی گوناگون باشند (مادر شهیدان ؛مادر استاد؛نوه شیرین سخن و جمعی از سادات) آغاز کرده باشید.ضمناکردینه بهترین مسیر دسترسی به قله فلسکه است. و در مسیر چشمه طلا خودی به طبیعتگردان نشان می دهد. جای که بود آویشن؛ تریخ؛ درمنه و گون و ریواس…مشام را سیراب می کند…و کبک های غوغای به پا می کنند.بقول جناب احمدی(بازاریاب) زیبایی های کردینه تمام شدنی نیست.
از روستای کردینه تا قله فلسکه تنها ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پیاده‌روی است.
در مجموع پس از ۱۳ ساعت پیاده‌روی یکسره آبشار درود آشکار می‌شود.

قله فلسکه از قلل مرتفع استان خراسان رضوی است که ۳۰۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به دلیل اختلاف ارتفاع آن با ارتفاعات اطراف، از دور دست قابل مشاهده است.
مسیر صعود به این قله از روستای کردینه است.وجود سنگ های کوارتزیت و شیل بهانه ای شد جهت بررسی تقاضاهای فعالان بخش عمرانی و گذر از گرانیت به تراورتن …
نتایج شاخص این گردشگری کشاورزی (آگرو توریسم )و بازدیدیک روزه :الف_نشست علمی در خصوص جای نام شناسی و تکنیک های بومی باغبانی*تبادل نظر در خصوص تجربه زیسته کشاورزی
ب_استماع نتایج “تجربه زیسته” استاد دکتر رحیمی و سایر عزیزان در خصوص “محصولات درختان توت” و گیلاس و …بادام…تغییرات اقلیمی سالهای اخیر و نگهداری آب باران(تکنیک های سنتی و باستانی در ایران)
ج_ ستودن زحمات وبرنامه ریزی برای دیدار و  معرفی چهره ماندگاردر عرصه علم و دانش و نجوم و اختراعات بیشمار استاد دانشگاه لنگرود ساکن مشهد(استاد دکتر قربانی)
د_بازدید و مشاهدات مستقیم از ایده های روستاییان کردینه و ابتکارات ایشان*استماع پیشینه این آبادی
ه_اقامه نماز جماعت ظهر و عصر
و_پذیرایی
ز_تشکر از میزبانان و خداحافظی
ح_ نتیجه نهایی: توجه بیشتر به” آگرو توریسم” را گامی برای #توسعه روستا ها می پنداریم
و_تنوع گردشگران کشاورزی از استان ها و شهر های متفاوت بر غنی محتوای نشست های هم افزایی می افزاید(خوزستان_فارس_خراسان رضوی و …)

نوشته: حسن صادقی یونسی(جغرافیا گرایش برنامه ریزی روستایی) – ۱۵/۲/۱۴۰۲