به گزارش کلام قلم، در دنیای پرزرق و برق ورزشهای قدرتی و رزمی، گاهی با افرادی روبرو میشویم که تعریف سنتی از یک «مربی» را دگرگون میکنند. آنها تنها تمریندهنده بدن نیستند، بلکه مهندسین حرکات انسانی، فیلسوفان هنرهای رزمی و پزشکان بدون نسخهای برای دردهای جسمانی ورزشکاران هستند. امروز میزبان یکی از این اساتید بیادعا […]
به گزارش کلام قلم، در دنیای پرزرق و برق ورزشهای قدرتی و رزمی، گاهی با افرادی روبرو میشویم که تعریف سنتی از یک «مربی» را دگرگون میکنند. آنها تنها تمریندهنده بدن نیستند، بلکه مهندسین حرکات انسانی، فیلسوفان هنرهای رزمی و پزشکان بدون نسخهای برای دردهای جسمانی ورزشکاران هستند. امروز میزبان یکی از این اساتید بیادعا اما بسیار تأثیرگذار هستیم: استاد عبداله عارفی نهاد.
مردی که ترکیبی نادر از مدارک بینالمللی در رشتههایی به ظاهر متفاوت اما در باطن عمیقاً مرتبط را در کارنامه خود دارد؛ از قهرمانی آسیا و مربیگری بینالمللی کشتی از انگلستان گرفته تا اخذ دکترای هنرهای رزمی از چین و تخصص در حرکات اصلاحی. با او به گفتوگویی نشستهایم که میتواند برای هر ورزشکار و علاقهمندی به سلامتی، نقشه گنجی ارزشمند باشد.
از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.
مصاحبه گر: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد
مصاحبه شونده: دکتر عبداله عارفی نهاد
حسینی علی آباد: استاد عارفی نهاد، با چنین سابقه درخشانی در رشتههای مختلف، به عنوان اولین سؤال اگر بخواهید خودتان را در یک جمله معرفی کنید، چه میگویید؟
عارفی نهاد: با سلام و احترام خدمت جنابعالی و تمامی دست اندرکاران که زحمات فراوانی را جهت آگاهی بخشی به عموم مخاطبان متحمل می شوید .قبل از هرچیز لازم می دانم به نوبه خود مراتب سپاس و قدردانی را بابت اختصاص وقت گرانبهای تیم مصاحبه کننده به حقیر داشته باشم. چرا که عدم تشکر مصداق بارز آیه شریفه مَن لم یَشکُرِ المَخلوقَ لَم یَشکُرِ الخالِقَ «کسی که شکرگزار مخلوق نباشد، شکرگزار خالق نیز نخواهد بود»، می باشد. اینجانب عبداله عارفی نهاد ارائه دهنده تئوری آکاردئون و دارنده دکترای هنرهای رزمی و نیز دان ده ووشو در سبک شانوانگ چین، پژوهشگر، مدرس و مربی رسمی فدراسیون جمهوری اسلامی ایران در رشته های ورزشی ووشو، کونگفو و پرورش اندام و نیز دارای مدارک مربیگری کشتی و شانوانگ کونگفو و تعدادی از سبک های دیگر هنرهای رزمی از فدراسیون های بین المللی و نیز متخصص در امر برنامه نویسی و حرکات اصلاحی ورزشی هستم . حقیر پس از کناره گیری از ورزش قهرمانی به دلیل علاقه فراوان جهت انتقال آموخته های خود به ورزشکاران میهن همواره سعی بر به روز کردن دانش خود کرده و حدود ۱۵ سال مشغول حرفه مربیگری می باشم چرا که عقیده دارم زکات دانش انتقال آن به دیگران می باشد. در این راستا نسبت به ارائه مقالات علمی و پژوهشی در سطح ملی مبادرت نموده و کتاب هایی هم تالیف نموده ام که از آن جمله می توانم به کتاب نگاهی مختصر بر کشتی اشاره کنم.
حسینی علی آباد: از پرورش اندام تا ووشو و کشتی؛ اینها مثل این میماند که کسی همزمان virtuoso (نوازنده چیرهدست) ویولن و درامز باشد! فلسفه شما برای تلفیق این جهانهای به ظاهر متضاد چیست؟ چه نقطه اشتراکی بین این رشتهها پیدا کردید که شما را به عمق هر سه کشاند؟
حسینی علی آباد: بحث داغ این روزهای دنیای ورزش، «حرکات اصلاحی» است. به عنوان کسی که هم در حرکات قدرتی تخصص دارید و هم در حرکات رزمی که نیازمند انعطاف و دینامیک بالا هستند، تعریف شما از یک «بدن آسیبدیده» یا «دارای dysfunction (نقص عملکرد)» چیست؟
عارفی نهاد: مبحث بدن آسیب دیده با بدنی که دارای نقص عملکرد می باشد باید جداگانه پرداخت شود البته متذکر می شوم بدن دارای نقص عملکرد خود زیر مجموعه ای از بدن آسیب دیده میتواند باشد اگر این نقص عملکرد بصورت همراه تولد با کودک نباشد. از لحاظ روانی نقص عملکرد همراه تولد تاثیر کمتری میتواند بر روحیه ورزشکار داشته باشد چراکه هم فرد به آن نقص عادت کرده و دیگر اعضای بدن معمولا در جهت رفع نقص کمک میکنند و هم در زمان استعداد یابی کودک که به طور قطع مهمترین آیتم برای سوق دادن وی به رشته ورزشی خاص مورد توجه قرار میگیرد. در حالی که بدن معمولا بعد از استعداد یابی و شروع کردن فرد به رشته ورزشی در حین تمرین ویا خارج از آن آسیب میبیند. در این زمان نقص عملکرد در روحیه ورزشکار تاثیر بسزایی داشته و به جرئت عرض میکنم بسیاری از ورزشکار به علت مسائل مالی جهت رفع آسیب و یا به علت نقصان در عملکرد و بار روانی که از طرف اطرافیان ، خصوصا مربیان بر ایشان وارد می شود برای مثال عدم دسترسی به نتایج مطلوب مانند گذشته بطور کل ورزش را رها میکنند.
حسینی علی آباد: تئوری آکاردئون که در سبک شانوانگ و برای کسب دان ۱۰ ارائه دادید، دقیقاً چیست؟ چطور میتوان از یک مفهوم موسیقایی برای پیشرفت در یک هنر رزمی استفاده کرد؟
عارفی نهاد: تئوری آکاردئون مبتنی بر حرکت روح از جسم اینبار نه تنها در زمان خواب بلکه در زمان بیداری می باشد. اساس تئوری از جملات گرانقدر حضرت مولی الموحدین امیرالمونین علی (ع) گرفته شده است. تئوری مذکور از این جهت اینگونه نام گذاری شده است که آکاردئون به یک قسمت متصل و حرکت میکند بدون اینکه ارتباط با مبدا قطع شود.جسم انسان مرکب روح میباشد .حال آنکه به انفصال روح از جسم مرگ رخ داده و اندام ها فعالیتی ندارند. حرکت آکاردئونی روح از جسم برای اکثر افراد در زمان خواب رخ میدهد. حقیر علت را در این میدانم زمانی که انسان از بعد مادی فراغت می یابد بعد معنوی شروع به حرکت می نماید. برخی از افراد از طریق شیطان پرستی به این کار دست میزنند. برخی نیز از طریق ریاضت های عرفانی مانند عرفا و علما. حال آنکه یک ورزشکار نیز میتواند با انجام حرکات ورزشی بر نفس غلبه و از آن طریق بعد مادی خویش را که همان جسم است در تسلط قرار دهد آن زمان می باشد که میتواند روح خود را بدن انفصال کامل از جسم بصورت اکاردئونی به نقاطی دیگر حرکت دهد. به اذن الله.
حسینی علی آباد: بسیاری از ورزشکاران، چه حرفهای و چه آماتور، با برنامههای تمرینی از پیش نوشتهشده و یکسان کار میکنند. شما به «برنامهنویسی ورزشی» تخصص دارید. بزرگترین اشتباهی که یک مربی در برنامهنویسی برای یک ورزشکار مرتکب میشود چیست؟
عارفی نهاد: هر مراجعه کننده ای دارای بدنی خاص و منحصر به فرد است مانند اثر انگشت شخص .مهمترین وظیفه یک مربی شناسایی شاخصه های ورزشکار از قبیل فنوتیپ ،سابقه تمرینی و… سپس ارائه برنامه تمرینی منحصر به فرد است. بزرگترین اشتباه یک مربی در زمان انتقال دانش خود در وحله اول فروش بار علمیش به قیمت اندک می باشد یادآور میشوم نباید به ورزشکاران به عنوان منبع تغدیه مادی نگاه کرد.
حسینی علی آباد: به عنوان کسی که هم در فدراسیونهای داخلی و هم خارجی آموزش دیدهاید، بزرگترین شکاف یا تفاوتای که بین نگاه علمی به ورزش در ایران و جهان میبینید چیست؟ و برای پر کردن این شکاف چه پیشنهادی دارید؟
عارفی نهاد: در سایر کشور ها داشتن علم تمرین بسیار ارزنده تر هست تا سابقه تمرین. متاسفانه برخی از افراد مدارک مربیگری اخذ کرده اند که هیچ سنخیتی با علم ندارند. یک مربی باید اناتومیست، روانشناس ،متخصص تغذیه و عالم به حرکات اصلاحی و اصل ویژگی تمرین در رشته فعالیت خود باشد. فدراسیون ها باید به آموزش مطالب روز علمی به مربیان بپردازند و این نکته را گوشزد کنند که مهمترین سرمایه یک مملکت سرمایه انسانی آن می باشد.
حسینی علی آباد: اگر به شما یک ورزشکار کاملاً تازهکار را معرفی کنند که میخواهد زندگی خود را با ورزش متحول کند، اولین قدم شما برای او چیست؟ اولویت با قوی شدن است، با انعطافپذیری یا با اصلاح الگوهای حرکتی؟
عارفی نهاد: بعد از رجوع یک شخص اول استعداد یابی و معرفی رشته ورزشی متناسب با فنوتیپ شخص می باشد. در خصوص شروع به حرکات انعطاف پذیری و یا اصلاحی خاطر نشان میشوم که انعطاف پذیری جز لاینفک هر رشته ورزشی می باشد که باید در تمارین گنجانده شود. لذا حرکات اصلاحی از بابت اصلاح فدم عضلات و یا شکل اسکلتی مانند کیفوز، لوردز و... می باشد که بعد از شناسایی با نظر پزشک تمرینات خاص ارائه میگردد.
حسینی علی آباد: و سؤال آخر: آرزوی بزرگ استاد عارفی نهاد برای دنیای ورزش ایران چیست؟ میخواهید چه میراثی از خود به جای بگذارید؟
عارفی نهاد: آرزوی من نهادینه شدن ورزش برای همگان و بستر سازی ورش قهرمانی برای جوانان می باشد. و من اله توفیق.
صحبت با استاد عارفی نهاد، گذراندن یک دوره فشرده در علم و فلسفه ورزش بود بدون آنکه لحظهای حوصله بیننده سر برود. او به ما نشان داد که عمق دانش، زمانی خودش را نشان میدهد که فرد بتواند پیچیدهترین مفاهیم را به سادهترین شکل ممکن بیان کند. بدون شک مسیر بسیاری از ورزشکاران با بهرهگیری از دانش این مربی دغدغهمند، متحول خواهد شد.
از ایشان بابت زمانی که در اختیار ما گذاشتند صمیمانه سپاسگزاریم.