کاروانسرای زعفرانیه با عطر خوش زعفران
کاروانسرای زعفرانیه با عطر خوش زعفران

به گزارش کلام قلم، روستای زعفرانیه در ۳۵ کیلومتری سبزوار* در میان دشت استقرار یافته و اطراف آن را کوه های بلندی فرا گرفته است. کوه چشمه سوخته با ارتفاع ۱۷۰۱ متر، کوه اولر با ارتفاع ۱۶۲۰ متر و کوه رودکی با ارتفاع ۱۹۱۸ متر، ارتفاعات مهم اطراف این روستا هستند. دره اولر در ۹ […]

به گزارش کلام قلم، روستای زعفرانیه در ۳۵ کیلومتری سبزوار* در میان دشت استقرار یافته و اطراف آن را کوه های بلندی فرا گرفته است. کوه چشمه سوخته با ارتفاع ۱۷۰۱ متر، کوه اولر با ارتفاع ۱۶۲۰ متر و کوه رودکی با ارتفاع ۱۹۱۸ متر، ارتفاعات مهم اطراف این روستا هستند. دره اولر در ۹ کیلومتری شمال شرقی و تنگه سیاه در ۸ کیلومتری جنوب روستا قرار دارند. رودخانه دائمی کال شور در ۳ کیلومتری جنوب روستا جریان دارد.

کاروانسرای شاه عباسی، یخدان ، آب انبار(حوض )، قلعه قدیمی روستا، حمام قدیمی، آسیاب قدیمی و مهمانسرای دوران قاجاری جاذبه های اصلی گردشگری روستا هستند و  بر رونق این روستا در قدیم دلالت دارند. طبیعت اطراف روستا بویژه در فصل بهار دارای چشم اندازهای زیبا و طراوت سرشار است. انواع گل ها و گیاهان دارویی مانند شاه تره، گل ختمی، پرسیاوشان، گل گاوزبان و خاکشیر در دامنه ارتفاعات آن یافت می شوند.

کاروانسرای عباسی زعفرانیه نمونه یک کاروانسرای کامل چهار ایوانی است که احتمالا موجب احداث ابنیه عام المنفعه دیگری همچون یخچال بزرگ، چاپارخانه، آب انبار و حمام گردیده است.

ایرانگردان متعددی از جمله حکیم الممالک در روزنامه سفر خراسان، سیف الدوله، هوتوم شیندلر، ناصر الدین شاه قاجار، اعتماد السلطنه، میرزا قهرمان امین لشکر، کرزن، خانیکوف روسی، افضل الملک و جیمز بیلی فریزر در سفرنامه های خود به کاروانسرای زعفرانیه اشاره نموده اند.

کاروانسرای زعفرانیه با پلان مربع مستطیل و به ابعاد ۳۷ در ۳۲٫۵ متر در امتداد شمالی-جنوبی و به شیوه چهار ایوانی ساخته شده و از ایوانچه ها، حجره ها و اصطبل هایی وسیع برگرد یک حیاط مرکزی احداث شده است. بیرون کاروانسرا را هفت برج در بر گرفته است. در گوشه ها چهار برج مدور و در اضلاع شمال شرقی و غربی هر کدام یک برج نیم دایره تعبیه شده است. ارتفاع بنا در نمای بیرونی حدود ۶ متر است.

ارسال کننده متن : حسن صادقی یونسی(پژوهشگر جغرافیا)
عکاس: صادق توکلی فریمانی