سوگواری عاشورایی بر بلندای گیلان
سوگواری عاشورایی بر بلندای گیلان
آئین علم‌بندی ماسوله که یکی از ۱۸ آئین عاشورایی گیلان است و شهرت جهانی یافته و هر ساله گردشگران مذهبی بسیاری را از جای جای کشور و جهان به سمت خود فرا می‌خواند.

کلام قلم / به‌گزارش پایگاه خبری گیل فام ، ولی جهانی گفت: آئین علم‌بندی ماسوله که یکی از ۱۵ آئین به ثبت رسیده عاشورایی گیلان در فهرست آثار ملی کشور است، همه ساله در غروب ششم ماه محرم الحرام برگزار می‌شود؛ ماسوله‌ای‌هایی نیز که در دیگر مناطق کشور و حتی جهان سکونت دارند همه ساله برای حضور در مراسم علم بندی به زادگاهشان سفر می‌کنند، عکاسان و خبرنگاران بسیاری همه ساله در انتظار ضبط تصاویر و لحظات این مراسم هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان همچنین از آمادگی استان برای میزبانی از گردشگران مذهبی خبر داد و گفت: برگزاری مراسم آئینی محرم آغاز شده و به احترام این ماه هیچ‌گونه اجرای موسیقی در مراکز گردشگری برگزار نمی‌شود.

ولی جهانی گفت: گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می‌کنند اغلب گردشگران مذهبی هستند که برای حضور در آئین‌های متعدد و کهن محرم به این استان سفر می‌کنند و باید خدمات مطلوبی به آنان ارایه شود.

او با بیان اینکه در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه تخصصی تاسیسات گردشگری در ایام محرم انجام می شود، گفت: بسیاری از آئین های عاشورایی استان گیلان در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است که از جمله آنها می‌توان به علم واچینی، علم بندی ماسوله، تشت گذاری در اسالم و آستارا، چهل منبر و کرب ‌زنی در لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر اشاره کرد.

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی استان گیلان

بابک خاصه خان