تاثیر سرمایه فکری بر رشد اقتصادی در شرکت ها / سید محمدرضا حسینی علی آباد و ملیکا ملک آرا
تاثیر سرمایه فکری بر رشد اقتصادی در شرکت ها / سید محمدرضا حسینی علی آباد و ملیکا ملک آرا

به گزارش کلام قلم، در حال حاضر رشد ارزش شرکت ها یکی از مهم ترین مسائل مهمی است که مدیران شرکت ها بدنبال آن هستند مینوان گفت که  یکی از مسائل مهمی که  بر رشد ارزش شرکت تاثیر دارد سرمایه فکری شرکت ها هستند که در طول زمان گذشته به آن ها توجه نشده است […]

به گزارش کلام قلم، در حال حاضر رشد ارزش شرکت ها یکی از مهم ترین مسائل مهمی است که مدیران شرکت ها بدنبال آن هستند مینوان گفت که  یکی از مسائل مهمی که  بر رشد ارزش شرکت تاثیر دارد سرمایه فکری شرکت ها هستند که در طول زمان گذشته به آن ها توجه نشده است اما با مشخص شدن اهمیت سرمایه شغلی روز به روز مورد توجه مدیران قرار گرفته و از طرف دیگر پژوهشگران در جهت سنجش تاثیر سرمایه فکری بر سایر متغیر ها بر آمده اند.علاوه بر آن ها نحوه سنجش صحیح سرمایه فکری نیز بسیار مهم و تاثیر گذار میباشد.

با سیر جوامع از عصر صنعتی به عصر اطلاعات اهمیت سرمایه فکری افزایش یافته است . این اهمیت را می توان برخاسته از عواملی چون انقلاب فناوری اطلاعات، اهمیت فزاینده دانش و اقتصاد دانایی محور و تأثیر ابداع و خلاقیت به عنوان عنصر تعیین کننده رقابت دانست. در دوره صنعتی بهای اموال و ماشین آلات و تجهیزات و مواد خام به عنوان عناصر کارآمد واحد تجاری محسوب می شدند، در حالی که در عصر اطلاعات استفاده کارا از سرمایه فکری است که موفقیت یا شکست واحد تجاری را تعیین می کند. به عبارت دیگر سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند. اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی سازمان ها شناخته شده است. سرمایه فکری به دارایی های نامشهودی اشاره دارد که به سود یک شرکت کمک می کند. این دارایی ها شامل تخصص کارکنان، فرآیندهای سازمانی و مجموع دانش موجود در سازمان است. هیچ روش استانداردی برای اندازه گیری دارایی فکری وجود ندارد و استانداردهای اندازه گیری در سازمان ها متفاوت است.

کسب‌وکارها می‌توانند با استخدام کارمندان بهتر، اجرای برنامه‌های آموزشی برای کارکنان و توسعه شیوه های جدید، دارایی فکری خود را افزایش دهند.محیط کسب و کار امروزی مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی های ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی‌های منابع انسانی، نوآوری ، روابط با مشتریان، فرهنگ سازمانی، سیستم ها، فرآیندها، ساختار سازمانی و… را در بر می گیرد. سرمایه فکری یک مفهوم چند رشته ای است و فهم و درک آن در رشته های مرتبط با کسب و کار و تجارت متنوع است. در تعریف سرمایه فکری می توان بیان کرد که قابلیت های منابع غیرملموس برای ایجاد و نگهداری مزیت رقابتی است.

سرمایه فکری به عنوان سرمایه دانش‌بنیان، توجه قابل ملاحظه‌ای را به خود جلب کرده است اگرچه اهمیت سرمایه فکری با توجه به بازار رقابتی امروز همواره در حال افزایش است اما اکثر سازمان ها با مشکلات زیادی به دلیل نادیده گرفتن اثر سرمایه فکری شان روبه‌رو می‌شوند،چراکه وجود سرمایه فکری به دلیل ماهیت و ویژگی های آن در این شرکت ها پنهان مانده است

اقتصادی،تنها تولید محصولات برتر نیست بلکه وجود سرمایه فکری متمایز است. دارایی‌های فیزیکی و مالی در دستیابی به اهداف سازمان ضروری اما ناکافی هستند و در معرض دانش، تنظیمات فناوری و روابطی که شهرت ایجاد می نماید، علایم تجاری و سیستم های اطلاعاتی که در تصمیم گیری مفید هستند و سرمایه فکری را تشکیل می دهند به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در عصر اطلاعات شناخته می‌شود.

در خصوص تحت تاثیر قرار دادن پایداری سود توسط سرمایه فکری می توان اظهار نمود که سهم سرمایه فکری به دلیل تولید دانش و اطلاعات و در نتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می‌تواند نقش مهمی در افزایش پایداری سود خلق ارزش افزوده و بالا رفتن عملکرد شرکت‌ها داشته باشد.

به همین دلیل در سطح بنگاه های اقتصادی سرمایه فکری بی تاثیر بر پایداری سود نخواهد بود و تعیین این جایگاه نقش مهمی در موفقیت و یا شکست در بازارهای رقابتی دارد، پایداری سود یکی از شاخص‌های مهم سود است و از دید سرمایه‌گذاران، سودی که پایداری بیشتری دارد، سود باکیفیت تعریف می‌شود؛ زیرا در مدل‌های ارزشیابی و پیش‌بینی، از سود پایدارتر بهتری می توان بهره برد.

باتوجه به تاثیر بالای سرمایه فکری بر رشد شرکت مدیران شرکت ها و بنگاه ها روز به روز بر این نکته مهم توجه بیشتری دارند و بدنبال استفاده بهینه از آن هستند به طوری که ثابت شده  است که سرمایه فکری باعث افزایش بهره وری و در نتیجه رشد ارزش شرکت خواهد شد.

به قلم: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد (سرپرست تشکل اقتصاد دیجیتال و استارتآپ ها) و دکتر ملیکا ملک آرا (پسا دکتری آینده پژوهی، دانشکده بین المللی ابن سینا گرجستان)