اقتصاد دستوری یعنی رانت و فقر
اقتصاد دستوری یعنی رانت و فقر

به گزارش کلام قلم، غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل شرکت کاله در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی افق تهران در خصوص وضع کنونی صنعت لبنیات اظهارداشت: وضع لبنیات به خاطر دخالت‌های دولت روزبه روز در حال بدتر شدن است. اگر دولت فقط توضیح دهد که چه انتظاری از صنعت لبنیات دارد و هیچ کاری به این صنعت نداشته باشد […]

به گزارش کلام قلم، غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل شرکت کاله در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی افق تهران در خصوص وضع کنونی صنعت لبنیات اظهارداشت: وضع لبنیات به خاطر دخالت‌های دولت روزبه روز در حال بدتر شدن است. اگر دولت فقط توضیح دهد که چه انتظاری از صنعت لبنیات دارد و هیچ کاری به این صنعت نداشته باشد ما تعهد می‌کنیم همه خواسته‌ها را برآورده کنیم.

سلیمانی اضافه کرد: اقتصاد دستوری برابر است با رانت و فقر مردم. اگر اقتصاد، دستوری نباشد رانت برداشته می‌شود. ما ارز دولتی نمی‌خواهیم اگر این اختلاف قیمت با ارز آزاد نباشد ما جمعیت کشور را به ۴ دسته تقسیم می‌کنیم و به هر طبقه تخفیف مناسب ارائه می‌کنیم. ارز ترجیحی یعنی رانت و فقر و بیچارگی همه مردم. سال‌هاست این موضوع را گوشزد می‌کنیم امّا بی‌فایده است.

مدیرعامل شرکت کاله در خصوص صادرات توضیح داد: صادرات چون با دخالت کم دولت روبه‌روست به را حتی انجام می‌شود.به عنوان مثال من در عرض ۲ سال ۵۰۰ میلیون جنس را به کشوری دیگر می‌برم ۵۰۰ میلیون دولت ایران را می‌دهم ۱۰۰ میلیون در کشور دیگر مارکتینگ می‌کنم و محصولاتم را ۸۰۰ میلیون می‌فروشم. امکان حضور در بازارهای خارجی به راحتی فراهم است.

وی افزود: من قول می‌دهم که جذب ۳ میلیون لیتر شیر در حال حاضر را می‌توانم با ایجاد پالایشگاه در جاهای مختلف به روزانه ۴۰ میلیون لیتر برسانم. الان در ازای یک کیلوشیر ۱٫۴۴دلار برمی‌گردد اگر به پالایشگاه برود می‌توانیم حدود ۴ دلار برگردانیم و در این صورت مشکلی نخواهد بود چه در اشتغال چه در صادرات و چه در معیشت.

سلیمانی ادامه داد: دولت روسیه به خاطر مشکلات سیاسی اجازه کار بیشتر به ما نمی‌دهد. آنجا هم رانت وجود دارد و تولیدکننده‌ها جلوی واردات را گرفته‌اند. این بازدارندگی بیشتر از سوی بلاروس است. بلاروی به پوتین نزدیک است و جلوی کار بقیه را می‌گیرد. محصولات ما بعد از سوئیس بالاترین و بهترین کیفیت را در روسیه داشت و هر سال جایزه می‌گرفتیم. با روسیه مشکلی نداریم اگر دولت به ما اجازه دهد همان‌طور که در عراق کارخانه احداث کردیم در روسیه هم احداث می‌کنیم. می‌توانیم هم در روسیه هم قزاقستان هم جی سی سی کارخانه احداث کنیم و با شیر ایرانی محصول تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت کاله در خصوص افزایش قیمت لبنیات گفت: افزایش قیمت کار دولت است وبا بالا بردن قیمت ارز قیمت لبنیات هم بالا رفته است چرا که ۵۰ درصد علوفه وارداتی است. مقدار شیر ما افزایش پیدا نکرده اما صادرات افزایش پیدا کرده یعنی مردم نمی‌توانند خرید کنند.