به گزارش کلام قلم، همه ما دستکم یک بار در زندگی با سردرگمی شغلی زورآزمایی کردیم، شاید پای درس معلمها و مشاورهای بسیاری نشستهایم تا فقط به پاسخ یک «چرا» یا «چگونه»، در مسیر زندگی حرفهای خود برسیم. گاهی با پیروی از آموزشهای زرد _که این روزها بیش از هر زمانی مثل قارچ، پروش یافتهاند […]
به گزارش کلام قلم، همه ما دستکم یک بار در زندگی با سردرگمی شغلی زورآزمایی کردیم، شاید پای درس معلمها و مشاورهای بسیاری نشستهایم تا فقط به پاسخ یک «چرا» یا «چگونه»، در مسیر زندگی حرفهای خود برسیم. گاهی با پیروی از آموزشهای زرد _که این روزها بیش از هر زمانی مثل قارچ، پروش یافتهاند و خریدار دارند_ سرگردانتر و ناامیدتر شدیم و به این ترتیب، عطای یافتن پاسخ حیاتیترین پرسشهایمان را به لقایش بخشیدیم. کتاب کارخانه کسبوکار با نگاهی بر فرازونشیبهای زندگی کارآفرینانِ بالقوه و بالفعل و همه افراد خلاق و نوآور نوشته شده است تا پلهپله از کشف ایده تا راه اندازی کسبوکار پاسخی درخور به چراهای خواننده کتاب بدهد. یکی از نقطههای روشن و قوت اثر این است که نویسندگان با تکیه بر آموزههای مدیریتی، روانشناختی، داستانی و مهمتر از همه تجربهمحور نقشه راه را به مخاطبان نشان میدهند. در همان صفحات آغازین کتاب با چهار شخصیت جوان بیست تا حوالی چهلساله مواجه میشویم که از خاستگاههای گوناگون جامعه سربرآوردهاند؛ خانم پزشکی جویای نامونان، زن خانهدار هنرمند، پسری کارمند و جوانکی که در زندگی احساس شکست میکند ایفاگر چهار نقشیاند که جستهوگریخته ما را تا پایان کتاب همراه خود میکنند. این قصهگویی هدفمند، مفهوم رشد و تغییر را با بهرهمندی از آموزههای کتاب نمایش میدهد و این همه یعنی ذهن، یک قالب منجمد نیست و انسان با شناسایی و بازنگری در باورهای نادرست خود میتواند مسیر موفقیت شغلی و خاصه کارآفرینی را هموار کند. این اثر میانرشتهای با بهرهگیری از آموزههای مدیریتی، قصههای کوتاه، نمودارها، جداول، جملات قصار از بزرگان، شعر و مثالهای مبتلابه خوانندگان در زمینه کسبوکار و حتی بهکارگیری طنز، غنی و خواندنیتر شده است. خصیصه خوب دیگر این که هر از چند گاهی نمونههایی از تجربههای زیسته تحصیلی و کسبوکار نویسنده در کتاب گنجانده شده تا مباحث مطروحه بر خوانندگان کتاب گویاتر باشد. لحن کتاب آمیزهای است از بیان ساده، صمیمی و دانشگاهی تا هرکس _صرفنظر از آن که از چه پیشینه علمی یا فکری سربرآورده_ بهره خود را از آن ببرد. کتاب با هشت فصل بهعلاوه یک پیوست روانه بازار شده است. در پیوست کتاب به نمونهپرسشهای فراگیری که ممکن است خواننده برای شروع یا توسعه کسبوکار خود با آن برخورد کند، پاسخ داده شده است و نویسنده در آن به روشی تکمیلی و کاربردیتر فصلهای کتاب را تبیین میکند. خلاصه که کتاب به شما نویدهای واهی نمیدهد، خطاهای شناختی را به مخاطب خود معرفی میکند، ابزارهای موفقیت و شیوه سنجیدن آن را ریزبهریز در اختیارتان میگذارد و ضمن معرفی چموخمهای بازار، خودتان را به خودتان معرفی میکند؛ به سخن دیگر، شناساندن تواناییهایتان، موانع موفقیت، چگونگی گامبرداری در عرصه بازار و تبدیل ایده به کارآفرینی، دستاوردهای خواننده دغدغهمند از مطالعه این کتاب است. کارخانه کسبوکار، کاری است به قلم کیارش عباسزاده، کارآفرین نمونه ملی و بنیانگذار زودفود (اسنپفود فعلی) و عاطفه مهدوی، دانشآموخته دکترای روانشناسی که در بازه زمانی ۴۰۰ روز به رشته تحریر درآمده است. این کتاب، مناسب سازمانها، شرکتهای بزرگ و کوچک، دانشگاهها، پارکهای علم وفناوری، افراد خلاق، کارآفرین و همه کسانی است که ایدههای زیادی در سر دارند و یا به دنبال راهاندازی، توسعه و تحول کسبوکار خودشاناند.
- نویسنده : علیرضا محمودی فرد