به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم، اهمیت کسب و کار، بر کسی پوشیده نیست؛ در این زمانه، کسب و کارهای آنلاین، رونق زیادی یافتهاند؛ لذا اینجانب علیرضا محمودی فرد، سردبیر رسانه کلام قلم، با همکاری خانم دکتر ملیکا ملک آرا در خدمت یکی از اساتید این مبحث بوده و تصمیم گرفته شد با ایشان گفتگویی اختصاصی داشته باشیم؛ ما با سرکار خانم دکتر آسیه ناظمی به گفتگو پرداختهایم؛ ایشان رئیس کمیته تخصصی کسب و کارهای آنلاین در انجمن مدیریت کسب و کار ایران هستند؛ مخاطبان محترم و گرامی را به مطالعهی متن این مصاحبه، دعوت میکنیم.
محمودی فرد: خانم دکتر، بهعنوان سوال اول، لطفا خودتان را معرفی نموده و از سوابق و تجاربتان بفرمایید.
ناظمی: به نام خدا. عرض سلام و احترام خدمت شما و همه مخاطبان فرهیخته این گفتگو.
بنده آسیه ناظمی هستم. دکتری تخصصی رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی از دانشگاه الزهرا(س)، حدود ۱۶ سال هست که افتخار تدریس در دانشگاهها و سازمانهای دولتی و خصوصی را دارم. همزمان با تدریس، حدود ۷ سال هست که مدیریت کسبوکار شخصی خودم را در حوزههای آموزش سازمانی، آنلاینسازی ودیجیتال مارکتینگ انواع کسبوکارها در حوزههای سلامتی، تولیدی، صنعتی و خدماتی را به عهده دارم.
محمودی فرد: به نظر شما، مهمترین مزایا و معایبِ کسب و کارهای آنلاین در شرایط فعلی ایران چیست؟
ناظمی: در شرایط فعلی با توجه به رقابت بیش از پیش کسبوکارها در حوزههای متفاوت، و فراگیر شدن این کسبوکارها در انواع کانالهای آفلاین و آنلاین، چارهای جز همراه شدن با دنیای دیجیتال نیست. مزایای این موضوع که تقریبا بر کسی پوشیده نیست. فرقی نمیکند کسبوکار کوچکی داشته باشید یا یک هلدینگ یا یک برند معروف! همه آنها نیاز به دیده شدن، یادآوری شدن، ایجاد روابط بیشتر و مؤثرتر دارند. میتوان گفت از مهمترین مزایای آنلاین بودن، ایجاد اعتماد بیشتر، سهولت دسترسی و دستیابی به بازارهای گستردهتر است.
از جمله معایب کسبوکارهای آنلاین هم محدودیتهای فضای مجازی و گاهی عدم اعتماد به امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی افراد در این فضا است.
محمودی فرد: خانم دکتر ناظمی، مهمترین چالش سرمایهگذاران در حیطه کسب و کارهای آنلاین چیست؟
ناظمی: از مهمترین چالشهای سرمایهگذاران، میتوان ضعف بستر اینترنت، وجود موانع قانونی، دریافت مجوزهای لازم و چگونگی حمایتهای موجود در بحث حکمرانی دیجیتال را نام برد. همچنین یک چالش مهم پیشروی سرمایهگذاران، کمبود نیروهای متخصص فناوری اطلاعات به دلیل افزایش مهاجرت این نیروها است.
محمودی فرد: خانم دکتر، نقش کسب و کارهای آنلاین در اقتصاد کلان چقدر پررنگ است؟
ناظمی: خب مشخصا اخیرا بسیار پررنگتر از قبل شده است. مخصوصا در مقایسه با ۱۰ سال گذشته، سبک زندگی افراد عوض شدهاست، از نوع مصرف و چرخه عمر محصول گرفته تا شیوه خرید افراد، همگی تغییر کردهاست. قیمتها نسبت به گذشته بسیار رقابتیتر شده و امکان مقایسه حرفهای محصولات برای افراد فراهم شده است. شاید از همه مهمتر توسعه کسبوکارهای آنلاین منجر به اشتغالزایی جوامع متعددی در جامعه شده است. در اینجا قابل ذکر است که مطابق با آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجموع مشترکان اینترنت ثابت و سیار در کشور بیش از ۱۱۳ میلیون (ضریب نفوذ ۱۳۴ درصد) اعلام شدهاست. تا جایی که بسیاری از کسبوکارهای روستایی هم از فضای آنل
- نویسنده : علیرضا محمودی فرد