گفتگویی اختصاصی با سرکار خانم دکتر ملیکا ملک آرا مدیر دپارتمان نوآوری و کارآفرینی کالج بین المللی ابن سینا گرجستان
گفتگویی اختصاصی با سرکار خانم دکتر ملیکا ملک آرا مدیر دپارتمان نوآوری و کارآفرینی کالج بین المللی ابن سینا گرجستان

به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، امروزه ابداع و آفریدن هر نوع محصولات و خدمات توسط کارآفرینان که با استفاده از خلاقیت خودشان دست به نوآوری می زنند، انجام می گیرد.کارآفرینی در زندگی و تمدن انسان و توسعه کشور علی الخصوص جوامع در حال توسعه حائز اهمیت و حیاتی است. کارآفرینی همواره با خلاقیت و […]

به گزارش پایگاه خبری کلام قلم، امروزه ابداع و آفریدن هر نوع محصولات و خدمات توسط کارآفرینان که با استفاده از خلاقیت خودشان دست به نوآوری می زنند، انجام می گیرد.کارآفرینی در زندگی و تمدن انسان و توسعه کشور علی الخصوص جوامع در حال توسعه حائز اهمیت و حیاتی است. کارآفرینی همواره با خلاقیت و نوآوری همراه است. به گونه ای که کارآفرینی بدون خلاقیت و نوآوری دستاورد و حاصلی ندارد. از این روی مصاحبه پیش رو با خانم دکتر ملیکا ملک آرا، و با موضوع «کارآفرینی»ست چون وی یکی از مدیران کالج بین المللی ابن  سینا، هستند ابتدا مقدمه ای جهت معرفی این مرکز عالی آموزشی ارائه می کنم سپس متن گفت و گو با خانم دکتر ملیکا ملک آرا؛ مدیر دپارتمان نوآوری و کارآفرینی کالج بین المللی ابن سینا ارائه می شود:

کالج بین المللی ابن  سینا، با نگرش پژوهش محور و رویکرد دانشگاه های  نسل پنجم در حیطه آموزش عالی، زیر نظر وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان فعالیت می‌کند. پژوهش و آموزش بر اساس کاربرد های نوین علوم با پایبندی به سیلابس و ساختارهای آموزشی نظام های جهانی دانشگاهی، مستلزم بهره مندی از کادر علمی مجرب و اساتید صاحب کرسی و ارتباطات عمیق با متخصصین، صنایع و سازمان های خدماتی از سویی و تعاملی نزدیک با سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهان از دیگر سو است.

کالج بین المللی ابن سینا گرجستان به ریاست آقای دکتر حسین چناری با رویکرد کارآفرینی (شغل محور) در حوزه بین الملل و با شعار “آینده از اینجا شروع میشود” ، اولین کالج بین المللی  است که موفق به دریافت چنین مجوزی از وزارت علوم یک کشور خارجی توسط یک موسس ایرانی شده است. کالج بین المللی ابن سینا با رویکردی کاربرد محور ، در حیطه آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم گرجستان ، فعالیت خود را آغاز نموده است.

رشته ها و مقاطع : با توجه به مقررات آموزشی در کشور گرجستان و ضوابط تعیین شده وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان، پذیرش دانشجوی گرجی از طریق کنکور گرجستان از میان داوطلبین دارای مدرک دیپلم صورت می پذیرد. در رابطه با پذیرش دانشجوی خارجی و آموزش به زبان انگلیسی و یا فارسی امکان پذیرش دانشجو با رعایت مقررات جاری خارج از کنکور گرجستان امکان پذیر است. همچنین امکان پذیرش دانشجو در سایر رشته ها و مقاطع و معرفی وی به سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی داخلی و بین المللی گرجستان از طریق این کالج امکان پذیر است.

کالج ملزم به رعایت استاندارد آموزشی Euro5  در تمامی دوره ها و مقاطع آموزشی است. بنابراین دانش آموختگان این کالج در صورت موفقیت در آزمون و مصاحبه علمی امکان ادامه تحصیل در سایر دانشگاه های معتبر اروپایی را خواهند داشت.

رشته های ارائه شدنی به زبان اصلی (گرجی): در حال حاضر کالج بین المللی ابن سینا صرفا در مقطع کاردانی، رشته های تربیت مربی مهدکودک، حسابداری، امور اداری، پرستاری -HSE را به صورت حضوری وبا  شرط پذیرش از طریق کنکور گرجستان به زبان گرجی برگزار می کند. زمان آغاز ترم های تحصیلی در گرجستان شهریور و بهمن ماه است.

رشته های ارائه شدنی به سایر زبان ها (انگلیسی، فارسی): کالج بین المللی ابن سینا، از معدود کالج های بین المللی کشور گرجستان است که علاوه بر آموزش رسمی به زبان گرجی، آموزش به زبان انگلیسی و فارسی را نیز در برخی رشته‌ها اجرا می‌کند. رشته های انتخابی جهت اجرای آموزش با توجه به نیازهای روز بازار کار جهانی و اشتغال مطمئن با استانداردهای آموزشی اروپا برگزیده شده است. انتخاب مقطع کاردانی سریعترین مسیر آموزش به هدف اشتغال، با قابلیت پذیرش و ادامه تحصیل در اروپا است. پذیرش و انتخاب رشته دانشجویان خارجی (غیر گرجی) با توجه به مصاحبه دانشجو با هیئت علمی انجام می پذیرد.

دوره عالی زبان گرجی ویژه فارسی زبانان: به منظور سهولت در ادامه تحصیل و یا اشتغال در گرجستان کالج بین المللی ابن سینا گرجستان، دوره عالی آموزش زبان گرجی ویژه فارسی زبانان را زیر نظر وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش گرجستان برگزار می نماید. از مهمترین مزایای این دوره عالی دانشجو شناخته شدن فراگیر و بهرمندی از مزایای قانونی دانشجوی خارجی در گرجستان است. همچنین ادامه تحصیل به زبان گرجی در سایر دانشگاه های گرجستان را با شرایط آسانتر و ارزانتر فراهم می نماید.

دوره های آنلاین و آموزشهای مجازی: کالج بین المللی ابن سینا بطور مستقیم و یا با همکاری سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی دوره های متنوع و شغل محور و مهارتی را نیز از طریق سامانه آموزش مجازی برگزار می نماید.

شبکه اساتید بین المللی کالج ابن سینا(IPN): کالج بین المللی ابن سینا با ایجاد زیرساخت های آموزش مجازی و با بهره گیری از برترین سامانه آموزش مجازی مورد استفاده در معتبر ترین کالج های روز دنیا, شرایط مناسبی را با هدف حمایت از تمامی مدرسین فعال و توانمند فارسی زبان در سراسر دنیا فراهم ساخته است که با عضویت در این شبکه از مزایا و امکانات کالج بهره مند شوند.

امکانات فنی و علمی : استفاده از سامانه آموزش مجازی LMS- اعطای گواهینامه بین المللی با استاندارد یورو ۵- در اختیار داشتن صفحه معرفی اساتید در سایت- رسمیت بخشیدن به آموزش ها با اعتبار کالج

مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد – صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی کلام قلم

خانم دکتر ملک آرا ممنون که وقت تان را در اختیار رسانه کلام قلم قرار دادید.

 

  1. خانم دکتر ملک آرا، تعریف شما از کارآفرینی چیست؟ و اینکه کارآفرینی چه مزیت هایی دارد؟

تعاریف متنوعی از کارآفرینی وجود دارد ولی همگی به این نکته تاکید دارند که کارآفرینی به مفهوم ایجاد شغلیست که با توجه به درک شرایط و نیاز جامعه برای بهره برداری حداکثری از فرصت ها انجام شود.

مزیت کاآفرینی بسیار فراوان و زود بازده است چه در حیطه اقتصاد کلان کشور چه  در حیطه اقتصاد مشاغل و بازار سرمایه .. چراکه کارآفرینی ارزش جدیدی ایجاد می کند، در بین مشاغل رقابت مثبت ایجاد می کند و به طبع آن حقوق مشتریان  یا ارائه خدمات ارتقا می یابد .

حال به دلیل مزایای زیاد کارآفرینی با اجازه شما سه راه برای تبدیل شدن به یک کارآفرین خستگی ناپذیر را برایتان شرح می دهم تا خوانندگان از این گفت و گو بیشترین بهره را ببرند:

اغلب این عبارت را شنیده‌ایم؛ «کارآفرینی مانند دو استقامت است، نه دو سرعت». چالش دو ماراتن این است که به استقامت زیادی احتیاج دارد. هر روز باید از خواب بیدار شوید. سخت تمرین کنید و با چالش‌های بی‌شماری روبه رو شوید. کارآفرینی هم از این قاعده مستثنی نیست. تنها در این صورت است که می‌توانید خود را در مسیر کارآفرینانه تان حفظ کنید، حتی وقتی که همه دنیا می‌خواهد که شما از تلاش‌تان دست بردارید .

شنبه، بیدار می‌شوید و کاملا آماده برای به‌دست گرفتن دنیا. متمرکز و مصمم هستید و کسب و کار را به خوبی پیش می‌برید. یکشنبه احساس می کنید شکست ناپذیر هستید و کارها نمی‌تواند بهتر از این پیش بروند. دوشنبه، اوضاع  تغییر می‌کند. انگار دنیای کسب و کارتان در حال ریزش است. شما به توانایی خود در خدمت رسانی به مشتریان اطمینان ندارید.

احتمالا حیرت زده هستید و از خود می‌پرسید؛ «آیا هنوز باید به کسب و کارم ادامه دهم، یا بهتر است همه چیز را رها کنم؟» شاید در این مرحله رها کردن آسان‌تر از مواجهه با فراز و نشیب‌های کارآفرینی باشد. کارآفرینی کار سختی است و باعث می‌شود، انسان تا سرحد جنون دست به تلاش بزند. برخی از کارآفرینان به خوبی درک کردند که کارآفرینی ارزش تحمل همه این سختی‌ها را دارد.

بنابراین سه استراتژی کارآفرینی عبارتند از:

  • بر موارد قابل کنترل تمرکز کنید

بسیاری از مواردی که در زندگی و کسب و کار با آن مواجه می‌شوید، خارج از کنترل انسان هستند. مثلا نمی‌توانید نحوه واکنش دیگران نسبت به خدمات یا محصول خود را کنترل کنید. نمی‌توانید نحوه عملکرد کارمندان خود را کنترل کنید. نمی‌توانید واکنش بازار و چگونگی تاثیر آن بر روی کسب و کار را کنترل کنید.

این امر باعث می‌شود، تنها آنچه را که در اختیار شماست، کنترل کنید. سپس به بهترین شکل روی بقیه موارد تاثیر بگذارید‌. بنابراین، از خود بپرسید،‌ «چه چیزی را می‌توانید کنترل کنید؟»

مثلامی‌توانید فعالیت‌ها، واکنش‌ها و برداشت‌های خود را از چالش‌های پیش رو کنترل کنید. به عبارت دیگر می‌توانید خود و تلاش‌های‌تان را با درایت کنترل کرده تا به طور ناخودآگاه بر اطرافیان و موقعیت‌هایی که خود را در آن پیدا کردید، تاثیر بگذارید.

  • بر افکار و روحیات خود مسلط باشید

افراد معمولا زمانی می‌توانند از پس کارهای سخت برآیند، که نسبت به انجام آنها علاقه نشان دهند، در غیر این‌صورت تمایلی به انجام کارهای سخت ندارند. روحیات انسان مانند جزر و مد اقیانوس بالا و پایین می‌شود. نه بخاطر اینکه شرایط روحی متعادلی نداشته باشد، بلکه به علت دنیای بیرونی اوست که تاثیر به سزایی بر روحیات و افکارش می گذارد وقتی از خواب بیدار می‌شوید و خبرهایی درباره رکود اقتصادی می‌شنوید، احتمالا درباره تصمیم‌ها و ادامه مسیر کسب‌و‌کارتان دچار شک و تردید می‌شوید. هنگامی که از مشتری ناراضی که از خدمات شما شکایت دارد، ایمیلی دریافت می کنید، ممکن است روزتان کاملا خراب شود. واقعیت این است که اگر در آن روز ده‌ها پیغام تشکر و قدردانی هم دریافت کنید، ولی ذهن شما هنوز درگیر و اندوهگین از همان ایمیل منفی است. این بدان معنی است که ما باید فراتر از احساسات خود حرکت کنیم. باید در فرایند تصمیم گیری از مفهومی فراتر از احساسات بهره بگیریم. به احساسات منفی خود اجازه ندهید وقتی که می خواهید کاری را انجام دهید، شما را از تصمیم‌تان منصرف کنند. یا انجام کار دیگری را به شما دیکته کنند. صرف نظر از روحیات خود، سخت کار کنید، مخصوصا روزهایی که تمایلی به انجام کار ندارید.

  • برای خود یک تمرین منظم روزانه ایجاد کنید

یکی از بهترین راه‌های مقابله با تاثیر نوسانات روحی، ایجاد یک تمرین منظم روزانه است. من یکی از طرفداران بزرگ فعالیت‌های روزانه هستم. نه فقط بخاطر پر کردن وقتم بلکه به خاطر کمکی که به تمرکز من روی سایر کارها می‌کند. اما یک تمرین منظم روزانه مانند چیست؟ برای هر‌کس متفاوت است. می تواند از مدیتیشن تا نوشتن رویدادهای روزانه و حتی گوش دادن به یک موسیقی خاص باشد. پیشنهاد من این است که به نوشتن رویدادهای روزانه روی آورید. از آنجا که شروع یک تمرین جدید به صورت منظم گاهی اوقات دشوار است، من در ادامه الگویی از نگارش روزانه خود را برای شما آورده‌ام من برای نوشتن رویدادهای روزانه از برنامه یادداشت تلفن همراه یا یک دفترچه یادداشت استفاده می کنم.

  1. به عنوان کارآفرین برای مخاطبین ما بگویید خلاقیت و نوآوری چه نقشی در کارآفرینی دارد؟

اساسا خلاقیت و نوآوری با موضوع کارآفرینی در هم تنیده شده است. همانطور که در تعریف کارآفرینی بیان شده کارآفرینی یعنی شناخت یک خلاء در جامعه و رفع نیاز انسان ها با ایجاد یک کسب وکار. حال اگر همه شغل ها وجود داشته باشند چطور یک شغل می تواند هم نیاز مشتریان را برطرف کند و هم در کسب و کار دوام بیاورد (اصطلاحا در بین رقبا) ، این امکان را فقط « نوآوری و خلاقیت» ایجاد می کند … مجددا در حیطه مد و لباس یک مثال می زنم؛  تعداد مزون لباس شاید در بازار بسیار زیاد باشد اما یک کارآفرین خلاق که از نوآوری استفاده می کند با تنوع در ثبت سفارش و استفاده از امکان فناورانه ثبت و سفارش ( از طریق آنلاین ) و یا بسته بندی شکیل کالا و … می تواند در جذب مشتری موفق شود و همین نوع خلاقیت یا نوآوری او را از سایر رقبا متمایز کرده است.

بنابراین خلاقیت و نوآوری موجب موفقیت هر چه بیشترکارآفرین می شود.

  1. خانم دکتر ملک آرا، پیشنهاد و نظر شما برای کسانی که می خواهند کسب و کاری را آغاز نمایند، چیست؟

پیشنهاد بنده اینست در گام اول علاقه و استعداد خود را شناسایی کنند که در چه حیطه یا حوزه ای از کسب و کار می توانند ورود کنند و با توجه به انگیزه و استعداد آن را رشد دهند. سپس شرایط بازار و کشش آن را برای راه اندازی کسب و کار بررسی کنند. به عنوان مثال اگر کسی به حوزه مد و لباس علاقمند است باید بازار تولید ، واردات و تقتضای مشتریان را کاملا تحلیل کند سپس برای راه اندازی کسب و کار خود در زیر شاخه های متنوع این حوزه (پوشاک مردانه ، زنانه ، کودک  و ….) تصمیم بگیرد آیا می خواهد تولید کننده باشد یا توزیع کننده ، آیا می خواهد وارد کننده باشد یا صادر کننده ؟ همه این ها با بررسی شرایط سرمایه گذاری توانایی مادی و استعدادهای فرد کارآفرین مرتبط است که باید در راه اندازی کسب و کار لحاظ کند.

  1. دپارتمان نوآوری و کارآفرینی کالج بین المللی ابن سینا که شما مدیر آن می باشید، چه کارکردی دارد؟

از آنجا که رویکرد کالج در تمامی رشته ها و مقاطع رویکرد کاربردی و شغل محور است بنابراین با راه اندازی دپارتمان نوآوری و کارآفرینی قصد داریم تا اختصاصا بر موضوع کارآفرینی به شکلی تخصصی و آکادمیک تمرکز شود و مهارت های لازم برای یک کارآفرین موفق به دانشجویان علاقمند را آموزش دهیم. از طرفی اساسا نوآوری و کارآفرینی دو موضوع به هم تنیده اند یعنی، بدون نوآوری هیچ کسب و کاری دوام نمی آورد و بنابراین ما در »دپارتمان نوآوری و کارآفرینی» تاکید مان بر به الفعل کردن(شکوفا کردن) خلاقیت و نوآوری در کارآفرینان آینده است.

  1. به عنوان مدیر این دپارتمان، چه برنامه هایی برای تاثیرگذاری و پیشرفت آن دارید؟

برنامه های تئوری و عملی اساس این دپارتمان است. در قالب کارگاه عملی و همایش های علمی با موضوع های متنوع مرتبط با نوآوری و کارآفرینی دانشجویان را در این حیطه توانمند ساخته و رشد می دهیم.

علاوه بر این ها، سمینارها، میزگردها و نشست های آموزشی و تخصصی نیز در برنامه های دپارتمان وجود دارد تا با اجرای آن بتوانیم پیشرفت چشمگیری در دپارتمان و کالج داشته باشیم.

و نیز سایر برنامه های دپارتمان نوآوری و کارآفرینی از طریق تارنمای کالج بین المللی ابن سینا اطلاع رسانی خواهد شد.

 

  1. دانشگاه ها برای نوآوری و کارآفرینی به چه سمت و سویی بایستی حرکت نمایند؟

ویژگی دانشگاه های نسل پنجم، پرورش دانشجویان شغل محور و ایجاد ارتباط دانشگاه با کسب و کار و بازار است بنابراین دانشگاه ها اگر رویکرد نسل پنجم را الگو قرار دهند ناخوداگاه در زمینه نوآوری وکارآفرینی حرکت می کنند. و ناگزیرند سر فصل دروس یا طرح درس ها را مجددا به صورت کاربردی تر برنامه ریزی کرده و با آموزش های کوتاه و بلند مدت در جهت نوآوری و کارآفرینی حرکت کنند.

  1. در پایان چنانچه نکته خاصی ماند، لطفا بفرمایید.

از جمله اقدامات انجام گردیده در دپارتمان نوآوری و کارآفرینی ، پاسخگویی به نیازها و چالش های جامعه بوده که با همکاری گروه های علمی کالج، متخصصین ذی‌ربط، اساتید و صاحب نظران حوزه کارآفرینی و کسب و کار ، ماموریت های خود را به انجام می رساند.

در پایان لازم می دانم از رسانه کلام قلم از اینکه این فرصت را در اختیار بنده قرار داد، تقدیر و تشکر نمایم. امیدوارم بتوانم فعالیت های مثمر ثمری در جهت ارتقا و رشد این دپارتمان در سطح بین الملل داشته باشم.