نماینده مردم لنگرود در مجلس:نوغان شناسنامه گیلان و لنگرود است /شلمان بیشترین تولید نوغان را در سطح استان و کشور دارد
نماینده مردم لنگرود در مجلس:نوغان شناسنامه گیلان و لنگرود است /شلمان بیشترین تولید نوغان را در سطح استان و کشور دارد
نماینده مردم لنگرود در مجلس نوغان را شناسنامه گیلان و لنگرود خواند و گفت: شلمان بیشترین تولید نوغان را در سطح استان و کشور دارد؛ باید تلاش کنیم این محصول را در کنار برنج و چای احیا کنیم.

به گزارش کلام قلم به نقل از پرتو خبر و  دفتر نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس، جشنواره ملی کج‌چینی “برداشت پیله کرم ابریشم” و جشن ثبت جهانی نوغانداری روز پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ با پیگیری های پرویز محمدنژاد قاضی محله “نماینده مردم شهرستان لنگرود و رئیس کمیته نوغان مجلس شورای اسلامی” و با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و استانداری گیلان با محورهای فرصت‌سازی برای توسعه و ترویج نوغانداری، معرفی و حفظ آیین و فرهنگ بومی کج چینی(برداشت پیله ابریشم)، معرفی محصولات صنعت نوغانداری در سطح ملی و بین‌المللی و معرفی زنجیره ارزش و توسعه صنایع تبدیلی نوغان با حضور مسئولان کشوری و استانی و همچنین با حضور پرشور مردم در روستای خالجیر شهرستان لنگرود برگزار شد.

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مراسم جشنواره ملی کج چینی با اشاره به نقش مؤثر برگزاری جشنواره ها در توسعه و ترویج تولیدات کشاورزی و دامی اظهار کرد: پرورش نوغان نقش ارزشمندی در اشتغال جوانان و درآمدزایی کشاورزان منطقه دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ادوار گذشته به علت بی مهری های صورت گرفته به شدت از تولید محصول ارزشمند نوغانداری در لنگرود دور شدیم، افزود: پرورش نوغان می تواند اثرات بسیار مثبتی در حوزه درآمد سرانه خانوارها و نیز اقتصاد کشور داشته باشد بنابراین نیاز است برای احیای این صنعت تلاش کنیم.

این عضو فراکسیون حمایت از محصولات استراتژیک مجلس شورای اسلامی، نوغان را شناسنامه گیلان و لنگرود خواند و گفت: شلمان بیشترین تولید نوغان را در سطح استان و کشور دارد باید تلاش کنیم با احیای این محصول در کنار برنج و چای به درآمدهای اول و دوم مردمان زحمتکش منطقه تبدیل شود.

حسین دماوندی نژاد “معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی” در حاشیه این مراسم، با اشاره به اهتمام وزارت جهاد کشاورزی نسبت به نوغان، اظهار کرد: به دنبال برگزاری رویداد ملی برداشت نوغان در گیلان بودیم.

وی با اشاره به انجام نوغانداری در همه استان ها، گفت: نوغانداری منبع درآمدی خوبی برای کشاورزان و روستاییان در حوزه مشاغل خانگی فراهم کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه نوغانداری رابطه مستقیم با صنایع دستی به ویژه صنعت فرش دارد، عنوان کرد: پرورش کرم ابریشم فقط محدود به تولید نخ نیست و کاربردهای صنعتی و بهداشتی آن نیز ظرفیت توسعه دارد که به ارزش افزوده این محصول کمک می کند.

دماوندی نژاد ظرفیت ایران در حوزه نوغان را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: کشور چین جایگاه نخست تولید ابریشم را در دنیا دارد و ایران در جایگاه هشتم است و لذا یکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، کم کردن این فاصله است.

شایان ذکر است، بازدید و مشارکت در کج واچینی، نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی نوغان و کشاورزی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات، غرفه غذاهای محلی، اجرای برنامه‌ های هنری، موسیقی زنده محلی و جُنگ شادی با اجرای مراسم سنتی عروس بران اشکِوَر از برنامه‌های این جشنواره ۲ روزه است.