به گزارش کلام قلم، اهمیت فن بیان به عنوان یک دیدگاه خودساختگی و تاثیر آن در کسب و کار و در هر رویداد مهم زندگی ما مشخص است. هر فرد قادر است با تغییر نگرش و رفتار خود، بهبود و پیشرفت کند. دیدگاه خودساختگی در کسب و کار نقش مهمی ایفا می کند. با توجه […]
به گزارش کلام قلم، اهمیت فن بیان به عنوان یک دیدگاه خودساختگی و تاثیر آن در کسب و کار و در هر رویداد مهم زندگی ما مشخص است. هر فرد قادر است با تغییر نگرش و رفتار خود، بهبود و پیشرفت کند. دیدگاه خودساختگی در کسب و کار نقش مهمی ایفا می کند. با توجه به چالش های پیش رو در جامعه کسب و کار، فعالان صنعت نیازمند روحیه قوی ، اعتماد به نفس و همچنین توانایی سازماندهی و حل مسائل هستند. فعالان صنعت و مدیران باید با یادگیری مهارتهای فن بیان ارتباط بهتری با کارمندان خود برقرار کنند و رضایت کارمندان خود را بیشتر کنند. هر قدر این رضایت از مدیران و محل کار افزایش پیدا کند، بازدهی سازمان بیشتر میشود و تأثیر آن بهطور کاملاً مستقیم بر جریانهای مالی و درآمد سازمان دیده خواهد شد. پر واضح است در سازمانها کار فقط با بوروکراسی پیش نمیرود؛ بوروکراسی یا قوانین و ساختار موجود کمک میکند کار به شکل درست و از مسیر درست انجام شود، اما خیلی از فعالیتهای افراد در سازمان، به دلیل شخصیت کاریزماتیک و جذاب مدیران انجام میشوند. کارمندان با جان و دل و بدون اعمال زور، کارها را برای یک مدیر کاریزماتیک انجام میدهند. هیچ فردی نمیتواند بدون داشتن فن بیان قوی تبدیل به یک مدیر کاریزماتیک و محبوب شود؛ بنابراین یکی از مهارتهای اصلی برای داشتن شخصیت کاریزماتیک و در ادامه تبدیلشدن به یک مدیر خوب، داشتن فن بیان قوی است. یادگیری این هنر در جمع، برای برگزاری یک جلسه، رساندن پیام مهم به مخاطبان، یا ارائه ایدههای خود به سادگی در یک بحث ضروری است. مذاکرات و تجارت به عنوان بخشهای اساسی از زندگی اقتصادی و اجتماعی انسانها، از اهمیت بسیاری برخوردارند. این دو عنصر، در فرآیندهای تصمیمگیری و رسیدگی به مسائل مختلف، نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. یکی از عوامل کلیدی موفقیت در مذاکرات و تجارت، توانایی استفاده از فن بیان صحیح و موثر است. انسان موجود اجتماعی است و بخش زیادی از رابطه های ما چه شغلی و چه فردی ازنوع مذاکره هست. مذاکرات بین خانواده، مذاکرات بین معلم و دانش آموز، بین فروشنده و خریدار و همۀ مذاکرات شغلی و شخصی ما نیاز به علم مذاکره دارد تا بتوان با فن بیان حرفه ای در موقعیت های مختلف صحبت کرد. در هر مذاکره، چند ثانیه اول گلدن تایم یا وقت طلایی شماست تا با انتخاب درست کلمات خودتان را معرفی کنید. در همان چند ثانیه اول شما فرصت دارید به گونه ای رفتار کنید که شخصیت تان در ذهن مخاطب شکل بگیرد. خوب یا بد… بستگی به شما دارد که چگونه از کلمات استفاده می کنید. رفتاری اگاهانه داشته باشید و متوجه باشید که چه می گویید؛ زیرا دیگران ما را درهمان چند ثانیه اول قضاوت می کنند و در موردمان تصمیم می گیرند. داشتن تعادل در حرف زدن است که احساس خوبی به مخاطب دست می دهد. در واقع زبان بدن معرف شماست و مخاطب شما را قضاوت می کند؛ پس نباید اهمیت زبان بدن را فراموش کرد. بنابراین همانطور که گفته شد در عالم کسب و کار، فن بیان میتواند تأثیر زیادی در مذاکرات، ارائهها و روابط بین فردی داشته باشد و به یاد داشته باشیم که فن بیان یک هنر است؛ البته مطالعه نقش مهمی در فهم ما از مطالب دارد، ولی تنها راه یادگیری هنر، تمرین و تمرین و تمرین است.
دکتر الهام خورسند-مولف، پژوهشگر و ویراستار