گفت و گو با دکتر مهران حسینی گلرودباری – لزوم افزایش شفافیت و دقت در گزارش‌های مالیاتی
گفت و گو با دکتر مهران حسینی گلرودباری – لزوم افزایش شفافیت و دقت در گزارش‌های مالیاتی

به گزارش کلام قلم به نقل از کلام ماندگار، مصاحبه ای با دکتر مهران حسینی گلرودباری توسط خانم دکتر ملیکا ملک آرا انجام شده است که در ادامه شاهد آن خواهیم بود. دکتر مهران حسینی گلرودباری، مشاور مدیریت و کسب و کار، منتور حسابداری مالی و مالیاتی و دارای نشان عالی مدیر سال۱۴۰۱ هستند.   […]

به گزارش کلام قلم به نقل از کلام ماندگار، مصاحبه ای با دکتر مهران حسینی گلرودباری توسط خانم دکتر ملیکا ملک آرا انجام شده است که در ادامه شاهد آن خواهیم بود.

دکتر مهران حسینی گلرودباری، مشاور مدیریت و کسب و کار، منتور حسابداری مالی و مالیاتی و دارای نشان عالی مدیر سال۱۴۰۱ هستند.

 

۱- به عنوان نخستین سوال بفرمایید آیا ضعف داده‌ها، سهم پر رنگی در چالش نظام مالیاتی کشور دارد؟

قطعا بله! داده‌های اطلاعاتی، نقش بسیار مهمی در چالش نظام مالیاتی کشورها دارند. اطلاعات دقیق و صحیح در مورد شاید همۀ رویدادهای اداری عدد و رقم از قبیل: فروش یا درآمدها، هزینه‌های خرید و بهای تمام شده، حقوق و دستمزد، هزینه های اداری، عمومی و سایر هزینه ها ی قابل قبول که در نهایت منجر به تشخیص سود و پرداخت مالیات عادلانه و قابل دفاع  می شود، به دولت کمک می‌کند تا سیاست‌های مالیاتی مناسب را طراحی کند و یک مجری دقیق و بی نقص و صد البته عادل در بهبود نظام مالیاتی کشور  باشد. از طرف دیگر، داده‌های نادرست یا ناقص و عدم انجام تکالیف صحیح، توسط مودیان مالیاتی و حسابداران شان[که می تواند ناشی از عدم تجربۀ لازم و آگاهی از  قوانین مالیاتی  باشد و نیازمند تجربیات اجرایی حسابداران و قانون دانی ایشان است] می‌تواند منجر به اشتباهات و سوءاستفاده‌های مالیاتی شده  و به عدالت مالیاتی زیان وارد کند و شرکتها و یا صاحبان کسب و کار را دچار خسران ناشی از تشخیص مالیاتهای غیرعادلانه کند. بنابراین اطلاعات دقیق و قابل اعتماد، بسیار اهمیت دارند و در تصمیم گیری ها و تشخیص ها در  نظام مالیاتی کشور فوق العاده پر رنگ خواهند بود که بسیار زیاد  باید به آن توجه داشت  .

۲- مهم ترین چالش‌های حسابداران در شرکتهای بزرگ از نظر شما چیست ؟

به طور مختصر چند چالش اصلی که حسابداران در شرکت‌های بزرگ ممکن است با آنها مواجه شوند: پیچیدگی و حجم بالای داده ها یا به قول ما حسابداران، رویدادهای مالی- تطبیق یا مطابقت دادن اطلاعات- تغییرات قانون و مقررات- امنیت اطلاعات- مدیریت ریسک مالی- مدیریت هزینه- تجزیه و تحلیل داده- مدیریت ارتباطات و… . بنابراین حفظ اطلاعات محرمانه شرکت توسط حسابداران بسیار الزامی و حیاتی است و عموما حسابدارانی که این مهم را رعایت نکنند، آسیب های جدی به شخصیت حرفه ای و نیز سازمانهای خود وارد می کنند و در نتیجه از ایشان سلب اعتماد خواهد شد.

۳- برای تعدیل این مشکلات چه پیشنهادی دارید؟

برای تعدیل این چالش‌ها، حسابداران می‌توانند از راهکارهایی نظیر بهبود دسترسی به اطلاعات، آموزش و توسعه حرفه‌ای، همکاری و تعامل، استفاده از فناوری، توجه به اخلاق حرفه‌ای، توسعه مهارت‌های نرم، مدیریت زمان، توانایی تجزیه و تحلیل ارتقا روابط عمومی، پیش بینی و برنامه‌ریزی و نظارت بر رعایت قوانین و مقررات بهره ببرند.

۴-حسابداران از دیدگاه شما باید دارای چه ویژگیهای فردی باشند؟

حسابداری رشته ای خاص است و نیازمند تیپ شخصیتی خاص که برای موفقیت در حرفه‌ی خود باید دارای صفاتی همچون دقیق و منضبط بودن، قدرت تجزیه و تحلیل و حل مسئله، توانایی مهارتهای ارتباطی و پایبندی به قوانین و استانداردها باشند تا به آنها کمک کند که در محیط کاری خود به عنوان یک حسابدار موفق عمل کنند.

۵- برای دانشجویان رشته حسابداری چه توصیه ای دارید؟

توصیه می‌کنم که علاوه بر یادگیری دروس تئوری و کسب تجربه های عملی، به ارتقا مهارتهای فنی، شرکت در دوره های آموزشی، برقراری ارتباط با صنعت، توسعه مهارت‌های فردی و ارتباطی، آموزش مداوم و … توجه کنند و به کار ببندند.

 ۶-فکر می کنید چالش‌های مالیات ارزش افزوده در قانون بیشتر است یا در اجرا؟

با توجه به تجربه و شناخت موارد مالیاتی در کشور، می‌توان گفت که چالش‌های مالیات ارزش افزوده، بیشتر در اجرا و اجرای قوانین مربوط به آن است تا در قوانین. در قانون مالیات ارزش افزوده، مفاد و مقررات مشخصی برای مالیات ‌دهی و پرداخت مالیات تعیین شده است، اما در عمل، برخی از مشکلات و چالش‌هایی مانند عدم رعایت صحیح قوانین توسط اشخاص حقوقی و حقیقی، نقض قوانین توسط برخی از واحدهای اجرایی و نظارتی، عدم شفافیت و دقت در اطلاعات مالیاتی و … باعث مشکلات و سختی‌های برای اجرای صحیح قوانین مالیات ارزش افزوده می‌شود که دامنگیر حسابداران و اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که تمام تلاش خود را جهت استانداردسازی و افشای صحیح اطلاعات مالی به کار می گیرند؛ بنابراین برای بهبود عملکرد مالیات ارزش افزوده در ایران، نیاز به تقویت نظام نظارت و اجرای قوانین، آموزش و آگاهی‌بخشی به اشخاص مختلف، افزایش شفافیت و دقت در گزارش‌های مالیاتی و همکاری بین سازمان‌ها و واحدهای مختلف دولتی و خصوصی است.