آشنایی با محمد صولتی – شاعر ، نویسنده و خواننده ایرانی
آشنایی با محمد صولتی – شاعر ، نویسنده و خواننده ایرانی

به گزارش کلام قلم، محمد صولتی ( خوشه بست) زاده ۱۱ تیرماه ۱۳۵۳ متخلص به صولانا شاعر ، نویسنده و خواننده ایرانی است. وی اهل شهر زیبای سفیدسنگ بخش قلندرآباد_ شهرستان فریمان خراسان رضوی است. سروده های وی به زبان فارسی و بیشتر در قالب های غزل و مثنوی است. او علاوه بر سرودن شعر […]

به گزارش کلام قلم، محمد صولتی ( خوشه بست) زاده ۱۱ تیرماه ۱۳۵۳ متخلص به صولانا شاعر ، نویسنده و خواننده ایرانی است. وی اهل شهر زیبای سفیدسنگ بخش قلندرآباد_ شهرستان فریمان خراسان رضوی است.

سروده های وی به زبان فارسی و بیشتر در قالب های غزل و مثنوی است. او علاوه بر سرودن شعر دستی در تالیف کتب و آثاری به غیر از شعر نیز دارد. هم چنین سال ها در زمینه موسیقی سنتی ایران مطالعه نموده و بر خواندن آواز دستگاهی تسلط دارد. از وی تصانیف و ترانه هایی نیز منتشر شده است. علاوه بر آن از سال ۱۳۹۰ چند فیلم نامه سریال و سینمایی توسط وی تدوین و ثبت خانه سینما گردیده است.

نام اصلی: محمد صولتی
زاده ۱۱ تیرماه ۱۳۵۳ – سفیدسنگ
تخلص صولانا
زمینه کاری شعر ، نویسندگی ، فیلم نامه نویسی ، خوانندگی
ملیت ایرانی
تحصیلات کارشناسی روانشناسی ، کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
والدین عباسعلی خوشه بست ، طوبی سلحشور
خواهران و برادران غلامحسین ، شهناز ، حشمت ، غلامرضا ، کبری
همسر مریم توانا
فرزندان پریسا ، مهسا ، پارسا

زندگی نامه
محمد صولتی در ۱۱ تیرماه ۱۳۵۳ هجری شمسی در شهر سفیدسنگ متولد گردید. پدرش عباسعلی خوشه بست کشاورز بود و مادرش طوبی سلحشور ، خانه دار. وی کوچک ترین فرزند خانواده و سومین پسر مرحوم عباسعلی خوشه بست است. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در شهر محل تولد به پایان رسانید و برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان پس از قبولی در رشته تجربی وارد دبیرستان بهشتی ( صدیق اعلم سابق)شهر فریمان شد.
تحصیلات دبیرستان را در سال ۱۳۷۲ به پایان برد و در آبان ماه ۱۳۷۳ به خدمت سربازی اعزام و در نیروی انتظامی راه آهن مازندران در پل ورسک مشغول سپری نمودن خدمت سربازی گردید. پس از شرکت در کنکور ، در سال ۱۳۷۴ و قبولی در رشته هنرهای تجسمی دانشگاه فرهنگیان مشهد پذیرفته شد و در همان سال از خدمت سربازی مرخص و در این دانشگاه مشغول تحصیل گردید.در سال ۱۳۷۶ همزمان با اتمام تحصیلات در این دانشگاه ازدواج نموده و در آموزش و پرورش شهرستان فریمان استخدام و مشغول به خدمت گردید.وی از نوجوانی علاقه مند به سرودن شعر بود ، اما با از دست دادن برادر بزرگش ، غلامحسین خوشه بست ، در سال ۱۳۶۷ همه چیز را کنار گذاشت و سال ها هیچگونه فعالیت ادبی نداشت.
در سال ۱۳۷۴ همزمان با تحصیل در دانشگاه ، به صورت جدی سرودن شعر و آموزش دستگاه های موسیقی را آغاز نمود و اولین اثر وی در قالب شعر نو در این سال ها سروده شده ؛ اما اولین اثری که از وی به چاپ رسید و در دسترس عموم قرار گرفت، مجموعه شعر غزلستان بود که در سال ۱۳۸۸ در انتشارات نوند چاپ و منتشر شد.
محمد صولتی ، دوره کارشناسی را در سال ۱۳۸۴ در رشته روانشناسی عمومی در دانشگاه پیام نور آغاز و در سال ۱۳۸۸ به اتمام رساند. سپس در همین دانشگاه(پیام نور مرکز فریمان) و در سال ۱۳۹۷ به سبب علاقه به ادبیات فارسی ، دوره کارشناسی ارشد را در رشته ادبیات فارسی به پایان رساند. وی آثار مکتوب متعددی را تحریر و تدوین نموده است.

آثار مکتوب
باغ تنهایی :
این اثر مجموعه ای از اشعار شاعر در زمینه شعر نو می باشد که در انتشارات نوند به چاپ رسیده است.

غزلستان
مجموعه شعر غزلستان شامل یکصد غزل کوتاه به تبعیت از حافظ سروده شده و بیشتر شامل غزلیات عرفانی و عاشقانه شاعر است. این اثر در سال ۱۳۸۸ در انتشارات نوند به چاپ رسید و سپس در اختیار عموم قرار گرفت.

مثنوی آفرینش
این اثر ارزشمند بزرگ ترین اثر شاعر است که در قالب مثنوی سروده شده است. مثنوی آفرینش شامل بیش از ۱۱ هزار بیت است که خلقت کائنات از ابتدا تا قیامت را شامل گردیده است. مثنوی آفرینش یکی از بزرگ ترین آثار منظوم قرن چهاردهم هجری است که بر اساس بیش از ۵۰۰ منبع معتبر تاریخی ، دینی و ادبی سروده شده و شاعر در این اثر از بزرگانی چون مولانا ، سعدی و فردوسی تاثیر پذیرفته است.

مثنوی آفرینش بیش از اینکه یک اثر دینی باشد ، یک اثر تاریخی ، روایی و تعلیمی است و جنبه های تعلیمی اثر نمود بیشتری پیدا نموده است. شاعر در این اثر سعی نموده است با نگاهی بی طرفانه تحولات و حکایات را روایت نماید. مثنوی آفرینش به لحاظ کاربرد دارای بیش از ۸ هزار واژه نو و نیازمند به معنی است و در میان تمام آثار ادبی و منظوم منحصر به فرد است.

گنجور سخن
این اثر شامل بیش از ۲ هزار جمله کوتاه از جملات قصار نویسنده است که بیشتر جنبه تعلیمی و حکمت و پند دارد.

لطایف الحِکَم
اثر لطایف الحکم شامل حکایات نغز و پند آموز است که بیشتر به سبک و سیاق اثر ارزشمند گلستان سعدی و به صورت تلفیقی از نثر و نظم به رشته تحریر در آمده است و سبک نگارش ادبیات کهن پارسی در آن به روشنی پیداست.

ازسال کننده گزارش: حسن صادقی یونسی۱۴۰۳