کلام قلم / به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی پایگاه خبری ندای دانش ؛ معاونت مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای اصحاب رسانه و ایجاد رقابت سالم در راستای ارتقای استانداردهای رسانهنگاری در کشور، جشنواره ملی رسانههای ایران(جشنواره مطبوعات) را برگزار میکند.
با بروز تحولات گسترده و ظهور پدیدهها و فناوریهای نو در عرصه ارتباطات اجتماعی در دهه گذشته و بسط و تعمیق دامنه فعالیتهای رسانهای بویژه در بستر فضای مجازی و ظهور و بروز رسانههای خرد و انسانرسانهها، اهمیت تعامل، همافزایی و بهروزرسانی تجربهها و دانش رسانهای دوچندان شده است. یکی از مهمترین پیامدها و تاثیرات تحول اخیر در ساحت رسانه، پیچیدگی تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی برای مخاطب است. چاره این چالش بزرگ، بازگشت مرجعیت به رسانههای حرفهای با حفظ ملزومات رسانههای مدرن است که این مهم جز با همدلی و هم افزایی همه رسانههای کشور امکانپذیر نخواهد بود.
در رقابت گستردهای که میان انواع رسانهها با کارکردهای متنوع در ایرانِ امروز وجود دارد، رسانهای که عمیق ببیند، ظریف روایت کند و در مرز واقعیت حرکت کند، میتواند اثرگذار و جریانساز باشد. این نقطه عطفی است که رسانههای حرفهای را از انبوه رسانههای خرد و بینام و نشان متمایز میکند.
دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانههای ایران با استعانت از درگاه خداوند و با مشارکت نهادهای تخصصی و صنفی و دانشگاهی در حوزه رسانه، این رویداد بزرگ را با درنظر گرفتن تحولات فوقالذکر و پس از یک وقفه ۱۰ ساله برگزار میکند.
از تمامی روزنامهنگاران فرهیخته و اصحاب رسانه مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و فعالان رسانههای اجتماعی دعوت میشود آثار خود را که از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ تا پایان مهلت فراخوان(۱۴۰۲/۰۳/۳۱) تولید و منتشر کردهاند، براساس بخشها و موضوعات ذیل به دبیرخانه جشنواره به آدرس اینترنتی ….. ارسال کنند.
- ارج نهادن به تلاشها و فعالیت های اصحاب رسانه در مواجه با جنگ ترکیبی
- تشویق حرفهایگری در رسانه های سراسری، استانی و محلی
- همافرایی و همدلی در خانواده بزرگ رسانه های ایران
- ایجاد رقابت سالم به منظور ارتقای استانداردهای رسانه نگاری
- شناسایی و معرفی استعدادهای رسانه ای
- تقویت مرجعیت رسانه های داخلی
- تقویت جریان نقد مصلحانه در رسانه ها
- چاپی: روزنامه، هفته نامه، فصلنامه، سالنامه
- برخط: خبرگزاریها، پایگاههای خبری
- رسانههای اجتماعی: اطلاعات و اخبار منتشر شده در بسترهای مختلف رسانههای اجتماعی اعم از کانال، صفحه مجازی (بلاگ ها و میکروبلاگ و…) و رسانههای کاربرمحور
- رسانه های سراسری
- رسانه های منطقه ای
- رسانه های محلی
- سرمقاله، مقاله و یادداشت
- خبر
- مصاحبه
- گزارش
- تیتر
- طنز
- عکس (تک عکس، گزارش تصویری)
- گرافیک (صفحه آرایی، جلد، صفحه اول، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، طرح، اینفوگرافیک، داستان مصور، کاریکاتور)
- چند رسانه ای (گزارش ویدئویی، محتوای صوتی، انیمیشن(پویا نمایی)، موشن گرافیک)
- ترجمه آثار ( از فارسی به سایر زبان ها و بالعکس)
- متن بر بستر رسانههای اجتماعی
- صوت بر بستر رسانههای اجتماعی
- تصویر بر بستر رسانههای اجتماعی
- نقد مصلحانه(جایزه مرحوم دکتر عماد افروع)
- تبیین و روشنگری ماهیت اخبار جعلی
- – کلیه رسانه های فعال در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران اعم از برخط، چاپی و رسانه های مجازی می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.
- – آثاری که در بازه زمانی ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ در رسانههای ملی، استانی و محلی تولید و منتشر شدهاند میتوانند در جشنواره شرکت کنند .
- – هر شرکت کننده میتواند تنها در ۲ بخش و در هر بخش ۲ اثر را ارائه کند.
- – در بخش تیتر، ارائه متن کامل اثر الزامی است.
- – آثار فاقد نام نویسنده یا دارای نام نویسنده مستعار باید به تایید (مهر و امضاء) مدیر مسئول نشریه یا خبرگزاری و پایگاه خبری رسیده باشد.
- آثار میبایست دارای شناسنامه (لگوی نشریه، تاریخ انتشار/ و در خبرگزاریها دارای آدرس اینترنتی و تاریخ باشد)
- – برگزیدگان جشنواره ملزم به ارائه اصل اثر منتشر شده به دبیرخانه جشنواره هستند.
- – آثار باید با فونت خوانا ارائه شود و آثار ناخوانا از رقابت حذف خواهند شد.
- جشنواره حق استفاده تبلیغاتی و هنری؛ اعم از چاپ در نمایشگاه جانبی، تبلیغات شهری و تلویزیونی از اثار ارسالی را دارد.
- آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲
- تاریخ اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ (روز خبرنگار)
- منبع خبر : http://rasaneh.pressfestival.ir/Farakhan.aspx